loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نمایش های ایرانی - جلد پنجم: دیگر نمایش های ایرانی قبل و بعد از اسلام

ناشر سوره مهر

نویسنده صادق عاشورپور

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 237

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26362 10003022
50,000 47,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب جلد پنجم از مجموعه نمایش های ایرانی است.

کتاب شامل ده بخش است.

در بخش اول به صورت کلی مروری اجمالی بر نمایش های ایرانی قبل و بعد از اسلام شده است.
بخش دوم به نمایش های ایرانی از آغاز اسلام تا کنون می پردازد. در این بخش آیینه گردانی و منشا پیدایش آن، آیینه گردانی از منظر نمادشناسی، خرمن گردانی و منشا پیدایش آن مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش سوم به کلچک بازی و منشا پیدایش آن، عیّار و عیار، ویژگی های عیاران و ... اختصاص دارد.
در بخش چهارم که به نمایش عروسکی اختصاص یافته است نمایش عروسکی و چگونگی اجرای آن، منشا پیدایش نمایش عروسکی، نمایش عروسکی در ایران قبل از اسلام و در ایران اسلامی، گرایش های نمایش عروسکی، فانوس خیال و ... مورد توجه قرار گرفته است.
در بخش پنجم نمایش سیاه بازی، در بخش ششم نمایش هیکل سوزی، در بخش هفتم نمایش دلقک بازی در دربار، و در بخش هشتم نمایش خیابانی مورد بررسی قرار می گیرد .
دو بخش آخر نیز اختصاص به نمایش دامادکشان و محکوم گردانی دارد .

نمایش تخته حوضی بر محور دو تیپ اصلی استوار است؛ یکی سیاه و دیگر ارباب ـ که در بسیاری موارد، خلیفه، سلطان و حاکم جای ارباب را می گیرد. با این همه این جابه جایی در ماهیت کلی کار تغییری حاصل نمی کند. تنگی ارتباط این دو تیپ سبب می شود که در طول نمایش بده بستان های جذاب و جالبی بین سیاه و ارباب به وجود آید. آنطور که سعدی افشار می گوید، سیاه و ارباب باید با یکدیگر جفت باشند و زبان هم را به خوبی بفهمند. این خوب فهمیدن سبب می شود که سیاه و ارباب بتوانند به پرحرفی بپردازند؛ پرحرفی یکی از لحظات و قطعات سیاه بازی است که در جایی از بازی، ارباب شروع می کند به سخن گفتن و سیاه میان حرفش می پرد، تا اینکه سرانجام کار به جایی می رسد که شاه، حاکم، سلطان، یا ارباب، سیاه را از مجلس (صحنه) بیرون کند و به این وسیله راهی پیدا می کند تا تماشاگر را برای لحظات ناب تر کمدی آماده کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما