loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مناقب خوانی (موسیقی قدسی، مذهبی و آیینی ایران)

ناشر سوره مهر

نویسنده هوشنگ جاوید

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 232

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26474 10003022
45,000 42,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

هوشنگ جاوید کتاب را در چهار بخش تدوین کرده است . بخش اول به سخنرانی ها می پردازد و در این بخش سخنرانی حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری ،رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی ،هادی سعیدی کیا مدیر شبکه فرهنگ رادیو ،و هوشنگ جاوید مولف کتاب آمده است . بخش دوم کتاب به مقالات اختصاص دارد و در این بخش دو مقاله از بهروز وجدانی و محمد رضا درویشی آمده است . بخش سوم به معرفی منقبت خوانان می پردازد . بخش چهارم یافته های پژوهشی است .

کتاب «مناقب خوانی»، نوشته هوشنگ جاوید، یکی از آثار ارزشمند در زمینه معرفی این هنر در ایران است. این کتاب با بررسی جامع تاریخ شکل گیری مناقب خوانی مذهبی، چگونگی رشد و شکوفایی هنر مناقب خوانی در ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. هوشنگ جاوید که از پژوهش گران فعال در زمینه موسیقی سنتی و محلی ایران است، در این کتاب، به اهمیت و تاثیر موسیقی های محلی و سنتی ایران در اعتلای هنر منقب خوانی اشاره می کند. او همچنین سعی کرده است تا با موشکافی در مراسم کهن مناقب خوانی، به نقش متقابل مناقب خوانی در حفظ و انتقال موسیقی کهن ایرانی به نسل های بعدی پی ببرد. اهمیت مناقب خوانی در حفظ نواهای موسیقی ایرانی، از آن جهت است که در دوره هایی از تاریخ ایران، موسیقی برای عوام ممنوع بوده است و منقب خوانان از طریق این هنر، توانستند گوشه ها و آوازهای موسیقی ایران را به نسل بعد منتقل کنند. یکی از وجوه ارزشمند کتاب، گفتگو با منقب خوانان بزرگ ایران در شهرها و روستاها است. خاطرات این منقب خوانان، سرشار از ناگفته ها و حوادثی است که هنر منقب خوانی در ایران شاهد آن بوده است. کتاب همچنین حاوی مقالات و یافته های پژوهشی در زمینه مناقب خوانی است. این کتاب حاوی اطلاعات مستند و دقیقی درباره هنر مناقب خوانی و چگونگی شکل گیری آن در ایران است؛ هنری که ترکیبی از موسیقی و ادبیات این مرز وبوم در خود نهفته دارد.

در هنر منقبت خوانی بخش گسترده ای از گنج آوازهای موسیقیایی کهن نهفته است . پس از کودتای پهلوی اول و ممنوعیت اعمال و افعال مذهبی ،منقبت خوانی نیز رو به اضمحلال رفت ،انچه که بازماند د ر روستاها و شهرهای دور ازمرکز بود و از ان زمان تا کنون به مدت هشتاد سال مناقب خوانان مورد بی مهری قرار گرفتند .بسیاری این داعیه را دارند که تعزیه خوانی موسیقی ردیف و دستگاه را حفظ کرده است ،در حالی که به جرات می توان گفت تمامی هنرهای مذهبی آیینی در گونه های خود ،چونان مقتل خوانی ،منقبت خوانی ،مرثیه خوانی و ... این حفاظت را انجام داده اند وتعزیه فقط بخشی از آن را حافظ شده است .
مناقب خوانی یکی از هنرهای آئینی کهن در ایران است. ریشه های این نوع آواز، برگرفته از آوازهای آیینی و ستایشی در دوران پیش از اسلام است. «یشت» ها که نوعی از آوازهای ستایشی ایزد بودند، نمونه ای از این نوع آوازها هستند. پس از ورود دین مبین اسلام به ایران، سرودهای آیینی و ستایشی، جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان مسلمان پیدا کردند و این سرودها، با تغییراتی در متن، تبدیل به آوازهایی در مدح و رثای بزرگان دین شدند. هنر مناقب خوانی که در واقع نوعی ستایش مذهبی و بیان روایات حماسی و آئینی است، هم اینک یکی از بخش های اصلی در مراسم مختلف مسلمانان است. منقب خوانان شیعه، در مجالس خود که در تکایا و مساجد برگزار می شود، ضمن روایت حماسه های امامان معصوم(ع)، تبلیغ مذهبی نیز انجام می دهند.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1391
  • چاپ جاری
    2
  • تاریخ اولین چاپ
    1386
  • شمارگان
    2500
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    232
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    284
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394
  • شناسه
    26474
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما