loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقویم تاریخ دفاع مقدس - جلد نوزدهم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ویراستار احمد حیدری | شعاع الدین فلاح دوست

گردآورنده کتاب فرهاد بهروزی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 671

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

منطقه ی جنوب کشورمان در دوران دفاع مقدس شاهد سخت ترین جنگ ها و عملیات های نیروهای رزمنده ی اسلام علیه متجاوزان رژیم بعثی بود. دشمن که در محاسبات و پندارهای خود قصد تصرف مناطق نفت خیز ایران را داشت تا از آن طریق توان اقتصادی مملکت را تحلیل برد، با دفاع بسیار مستحکم نیروهای نظامی و مردمی ایران روبه رو شد و به رغم ادعاها و رجزخوانی های صدام در توان نیروهای حزب بعث هر روز عقب تر نشست. این ضربات نیروهای اسلام بر پیکر ارتش مزدور بعث و نیروهای مردمی عراق ـ که با زور سرنیزه به میدان جنگ کشانده شده بودند ـ باعث استیصال نیروی نظامی عراق شد، به طوری که صدام جنگ افروز در زمره ی طرفداران آتش بس درآمد. در اسفند ماه 1360 برگ دیگری از رشادت های رزمندگان اسلام در مقابل متجاوز ورق خورد. بعد از آزادسازی بستان از چنگ ارتش بعثی، نیروهای عراقی عقب نشستند تا در فرصت مناسبی حمله کرده و دوباره بستان را متصرف شوند.

لذا مأموریت اشغال مجدد بستان در اولویت حملات عراقی ها قرار گرفت و شخص صدام حسین برای فرماندهی نیروهای بعثی وارد منطقه شد که باعث دست یافتن نیروهای بعثی بر خاکریزهای اولیه نیروهای ایرانی و کنترل منطقه در تپه های نبئه بود. به دنبال این نبرد خونین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طرحی را برای بازپس گیری نواحی ازدست رفته تهیه نمود و خواستار همراهی تیپ یک لشکر 77 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد. عملیات چزابه در اسفند ماه با همکاری ارتش و سپاه شروع شد و ضمن بازپس گیری خاکریز ازدست داده، تلفات سنگینی به نیروهای رژیم بعثی وارد آمد که طلیعه ی پیروزی های درخشان بعدی شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما