loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقویم تاریخ دفاع مقدس - جلد دهم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ویراستار احمد حیدری | شعاع الدین فلاح دوست

گردآورنده کتاب فرهاد بهروزی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 606

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

گردآوری و تدوین حوادث، تجربیات و خاطرات و تبیین ایثارگریهای رزمندگان اسلام و ملت رشید و قهرمان پرور ایران اسلامی و بیان نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس و ارج نهادن به تلاش و فداکاری رزمندگان و ایثارگری هزاران جانباز و شهیدان به خون خفته در این پیکار سهمگین، کاری است بس ارشمند و می تواند برای نسل های آتی موثر واقع گردد و اینک در راستای این هدف مقدس به یاری خداوند بزرگ و با تدبیر امیر فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جمع آوری اسناد و مدارک و تدوین مجموعه روزشمار دفاع مقدس بر اساس واقعیت ها به وسیله ی هیئت مولفین در مرکز پژوهش های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش تحقق یافته است.

سال های آغازین جنگ تحمیلی به علت حوادث و وقایع پیروزی انقلاب اسلامی و مشکلات عدیده ای که ملت ایران برای به ثمر رساندن انقلاب متحمل شده بود. سالهای دشواری بود. تجاوز رژیم بعثی با حمایت قدرتهای بزرگ به خاک میهن و کارشکنی عناصر جریان لیبرال داخلی که برای چند صباحی هم که شده قدرت را در دست داشت، در برابر موج توفنده ی انقلاب در دفاع زا وطن اسلامی، باعث توفیقاتی برای دشمن در خاک ایران شده بود. نهمین ماه از جنگ تحمیلی شاهد اوج کشاکش نیروهای مکتبی با جریان ضد انقلاب در داخل بود که به عزل بنی صدر اولین رئیس جمهور انجامید؛ به طوری که این امر خود نقطه ی عطف و تحولی بنیادین در جبهه های جنگ تحمیلی شد.

در این ماه نیز همانند ماههای پیشین رزمندگان اسلام در جبهه ی غرب و شمال غرب کشور با اجرای عملیاتهای متعدد به مقابله با تجاوزگر برخاستند و با وارد آوردن ضربات پی در پی توان دفاعی و رزمی دشمن را تضعیف کردند و مقدمات آزادسازی بخش های بزرگی از مناطق تحت اشغال را فراهم ساختند. این کتاب به شرح حوادث و وقایع جنگ تحمیلی و درگیری رزمندگان اسلام با رژیم بعثی و عناصر ضدانقلاب داخلی و مزدوران بیگانه پرست در خرداد 1360 پرداخته است. کتابی که با عنوان «عزل بنی صدر؛ سرآغاز یک تحول» در پیش رو دارید دهمین جلد از این مجموعه و شامل حوادثی است که در خرداد ماه سال 1360 در جبهه های نبرد حق علیه باطل و مقابله با ضد انقلاب و عوامل مزدور بیگانه پرست در مناطق شمال غرب کشور به وقوع پیوسته است.

برای تهیه این اثر به یاد ماندنی، گزارش های نوبه ای عملیاتی و اطلاعاتی، اسناد و مدارک، پرونده های موجود و کتب منتشره و مطالب مندرج در رسانه ها توسط مولف، ملاک بررسی و تحقیق قرار گرفته و سعی و تلاش بسیار گردیده تا مجموعه ای تهیه شود که مستند و منطبق با واقعیات و بر اساس مدارک باشد. که در خرداد ماه سال 1360 با اجرای عملیاتهای محدود به شرح زیر ضربات پی در پی به دشمن وارد گردید و موجبات تضعیف توان رزمی و روحیه دشمن و زمینه ی اجرای عملیات های سرنوشت ساز فراهم شد و از طرفی تلاش دشمن در یک حمله در منطقه ی شمال غرب به شکست انجامید و نظر به اینکه با عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری سرآغاز تحولی اساسی و بنیادی در جبهه ها شد، این کتاب «عزل بنی صدر؛ سرآغاز یک تحول» نامگذاری شده است.

1- عملیات الله اکبر (خیبر) 31/2/1360، تصرف تپه های الله اکبر و شحیطیه در غرب سوسنگرد. 2- عملیات زعن در غرب شوش در 31/2/1360، تصرف آبادی زعن و تپه های اطراف آن در غرب شوش. 3- عملیات قوچ سلطان 5/3/1360، ارتفاعات گودخزینه و قوچ سلطان در منطقه مریوان. 4- عملیات فرماندهی کل قوا، خمینی روح خدا 21/3/1360، در منطقه ی دارخوین، سلمانیه در شمال آبادان، تصرف خاکریز دشمن. 5- عملیات آفندی در جاده ی ماهشهر، آبادان 31/3/1360، تصرف قسمتی از جاده ی ماهشهر – آبادان. لازم به ذکر است که ضمن تشریح عملیاتهای یاد شده در روزهای اجرای آن، کلیه حوادث و رویدادهای جنگ تحمیلی در خرداد سال 1360 در این کتاب تحقیق و تدوین گردیده است. امید است که مطالعه این کتاب سودمند واقع گردد.

کتاب حاضر مانند 9 جلد گذشته حاصل تلاش چند تن از امیران و فرماندهان زمان جنگ، با حمایت کار گروهی تعدادی از کارکنان پایور و وظیفه در مرکز پژوهش های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1382 تا کنون می باشد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای عمل به وظیفه ی خویش در ثبت و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، برای آشنایی نسل های کنونی و آینده با وقایع و حوادث دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و وارونه گویی حقایق به انتشار این کتاب اقدام کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما