loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقویم تاریخ دفاع مقدس - جلد هشتم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ویراستار احمد حیدری | شعاع الدین فلاح دوست

گردآورنده کتاب فرهاد بهروزی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 560

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

دوران دفاع مقدس یکی از درخشان ترین برهه های انقلاب اسلامی و تبلور کامل وحدت و مشارکت ملت انقلابی ایران است که سرانجام متجاوزگر بعثی را از رسیدن به نیات پلیدش در تصرف میهن اسلامی بازداشت . رزمندگان اسلام پس از تثبیت و زمین گیر کردن دشمن در ماه های آخر سال 1359 رفته رفته حملات خود را برای راندن دشمن و نابودی ماشین جنگی آن به کار انداختند. در این میان تلاش های سران برخی کشورهای اسلامی و شخصیت های بین المللی برای آتش بس در جریان بود که نتیجهای مشخص نداشت. دولت های بزرگ اروپایی و آمریکا که از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مضطرب شده بودند تمامی تلاش خود را برای کمک به متجاوز به کار می بستند و از تحویل سلاح های خریداری شده به وسیله ی ایران خودداری می کردند. اما در داخل مملکت نیز پس از سخنرانی چهارده اسفند 1359 بنی صدر در دانشگاه تهران و تلاش وی و نزدیکانش موجب تشدید جو تشنج در کشور می شد.

در چنین اوضاع سختی حضرت امام با بیانات گهربار خویش در تجلیل از تلاش های نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و اظهار رضایت از عملکرد آن، روحیه ای مضاعف به نیروها می بخشیدند که بی شک در روند جنگ تأثیرگذار بود. در این ماه (فروردین 1360) عملیات های نیروی هوایی علیه دشمن در غرب کشور مثال زدنی است که با انهدام نیروهای دشمن در هندلی و زغن همراه بود و مقدمه ای برای عملیات بازی دراز در ماه های بعد است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راه شناساندن این فداکاری ها و جانفشانی های ملت ایران اقدام به انتشار حوادث فروردین 1360 کرده است که تحت عنوان «برفراز آسمان ها» می باشد. کتابی که با عنوان «برفراز آسمان ها» پیش رو دارید هشتمین جلد از مجموعه ی تقویم تاریخ دفاع مقدس و شامل حوادثی است که از اول فروردین ماه تا پایان آن در سال 1360 در جبهه های نبرد و مقابله با ضد انقلاب و عوامل مزدور آنها در مناطق شمال غرب کشور به وقوع پیوسته است.

برای تهیه ی این اثر به یاد ماندنی، گزارش های نوبه ای عملیاتی و اطلاعاتی، اسناد و مدارک، پرونده های موجود و کتبی که در این ارتباط منتشر شده است و مطالب مندرج در رسانه ها ، ملاک بررسی و تحقیق قرار گرفته و سعی و تلاش بسیار شده است تا مجموعه حاضر مستند و منطبق با واقعیات و بر اساس مدارک موجود تدوین شود. از آنجا که عقابان آسمان ایران، خلبانان افتخارآفرین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز پانزدهم این ماه در عملیات متهورانه و تحسین برانگیز و در یک یورش رعد آسا بزرگ ترین ضربه را بر پیکر نیروی هوایی دشمن در چهار پایگاه در عمق خاک عراق و در حوالی مرز اردن وارد نمودند و درسی فراموش نشدنی به نیروهای متجاوز دادند این کتاب با نام «برفراز آسمان ها» در اختیار علاقه مندان تاریخ دفاع مقدس قرار می گیرد. همچنین در این ماه دو عملیات محدود بسیار موفق در غرب کرخه اجرا شد که منجر به توسعه ی سرپل های غرب کرخه در منطقه ی لشکر 21 و انهدام بخشی از نیروهای دشمن در این منطقه گردید.

این دو عملیات عبارتند از: 1) عملیات کانال هندلی و تپه چشمه در غرب کرخه در تاریخ 15/1/1360 2) عملیات زغن در غرب کرخه (منطقه ی شوش) در تاریخ 25/1/11360 صدور طرح عملیاتی عملیات بازی دراز در غرب کشور (مرحله ی یکم) نیز در تاریخ 29/1/1360 انجام می پذیرد. در این کتاب ضمن تشریح حوادث و رویدادهای جنگ تحمیلی در فروردین ماه 1360، عملیات های یاد شده در جای خود مطرح خواهد شد. به هرحال امیدوارم تلاش های من و همکارانم که در این کتاب گردآوری شده است مفید باشد و مطالعه ی این کتاب سودمند واقع گردد.

این کتاب نیز مانند هفت جلد گذشته حاصل تلاش چند تن از امیران و فرماندهان زمان جنگ، با حمایتکار گروهی تعدادی از کارکنان پایور و وظیفه در مرکز پژوهش های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1382 تاکنون می باشد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما