loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تقویم تاریخ دفاع مقدس - جلد ششم

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

حوادث جنگ تحمیلی در بهمن ماه سال 1359 رفته رفته وارد مرحله ی جدیدی شد. گام های نخستین که برای بیرون راندن دشمن از میهن اسلامی در دی ماه برداشته شده بود، در ماه شهادت و حماسه ی ملت ایران به همت رزمندگان اسلام و رهبری بی همتای امام خمینی با توان و شتاب بیشتری تداوم یافت. علی رغم اینکه جهانیان در حمایت از متجاوز می کوشیدند و با محاصره ی اقتصادی ایران می خواستند روند جنگ را به نفع رژیم بعثی عوض کنند ولی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش به پیشروی خود در جبهه ی دشمن ادامه دادند. ششمین جلد از مجموعه ی تقویم تاریخ دفاع مقدس تحت عنوان «گام بر بام میمک» نام گذاری شده است. میمک ارتفاعاتی است که دشمن بعثی پیش از شروع جنگ تحمیلی آن را به تصرف در آورده بود. رزمندگان اسلام با عملیات آفندی در این ماه موفق شدند منطقه را آزاد کنند و دشمن را عقب برانند.

در این حال تمامی تلاش ها و فشارهای دشمن برای تسلط دوباره بر منطقه ناکام ماند. صدام حسین که نخستین ضربات را از رزمندگان متحمل می شد، برای تقویت روحیه ی نیروهای خود از منطقه دیدار کرد. ناکامی در عملیات های روزهای نیمه ی دوم ماه بهمن برای باز پس گیری ارتفاعات باعث شد تا رژیم بعثی حتی به استفاده از سلاح شیمیایی نیز متوسل شود که این امر نتوانست سیر جنگ را عوض کند. در دومین روز بهمن، عملیات تنگ حاجیان خاتمه می یابد و نیروهای ایرانی 5 کیلومتر پیشروی خود را که در سخت ترین شرایط به دست آورده بودند، تثبیت می کنند وقتی دیار آشنای بهمن 1359 را مرور می کنی، هر روز به عینه شاهد مقاومت فوق توان عابدان آبادانی هستی که زخم های بی امان صدامیان را تحمل می کنند. در دهمین روز ، بار دیگر فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب، مردم را به همکاری با قوای مسلح فرا می خواند و از فدارکاری آنان سخن می گوید و تضعیف قوای مسلح را، ضدیت با اسلام قلمداد کرده و می فرمایند:«آنهایی که نمی خواهند که شما در جبهه ها آرام باشید، آنهایی که واقعیت را طور دیگری عرضه می کنند، دانسته، یا ندانسته دشمن انقلاب اند». همچنین در فرازی دیگر می فرمایند: «اینها جنود اسلام هستند، اینها هستند که مملکت را حفظ می کنند. اگر کسی از آنها جمله ای گفت، یا جاهل و نفهم است یا عالم فاسد». ایشان در ادامه با اشاره به فداکاری های پرسنل ارتش و سایر نیروهای رزمنده گفتند: «اینها دارند فداکاری می کنند و فدا می دهند، خون می دهند، ما هیچ کاری نمی کنیم و با صحبت های خودمان تفرقه بین ارتش و دیگران ، بین پاسداران و ارتش می اندازیم». در همین روز در دیار بهمن، محلی تو را به خود می خواند که نمی توانی از آن دل بکنی؛ محلی پر از دود و بوی باروت. اینجا را «میمک» می نامند.

تو آن را با تمام گوشت و پوست خود حس می کنی، تو آنجایی و شاهد، شاهد دلاوری های دلاورمردان لشگر 81 زرهی که هجوم بعثیون را به میمک ناکام می گذارند. در دیار غرب و در این برهه از ماه گرانقدر بهمن هر روز صحبت از میمک است. در روز سیزدهم، تک دشمن با 70 دستگاه تانک به میمک ناکام ماند. در روز چهاردهم، شاهد فشار دشمن برای بازپس گیری میمک و تلاش یگان های لشگر برای تصرف بلندترین قله ی ارتفاعات میمک هستیم. در روز پانزدهم ، سخت ترین وسنگین ترین نبرد توپخانه در میمک به وقوع پیوست. در روز شانزدهم ، تلاش دشمن در نفوذ به مواضع یگان های خودی با مقاومت و ایثار مثال زدنی رزمندگان تیپ 1 لشگر 81 زرهی، عقیم و میمک همچنان غیر قابل نفود باقی ماند و تثبیت شد.

در نوزدهیمن روز بهمن، فرعون از بغداد به میمک آمد تا حیثیت و آبروی بر باد رفته ی خوش را به علت از دست دادن میمک ـ که قبل از 31 شهریور آن را تصرف کرده بود ـ با شجاعت سربازانش جبران کند و به دست آورد، به همین سبب به آنان فرمان حمله داد و حتی از گاز سمی نیز استفاده کرد. بیستمین روز بهمن هیچ گاه از خاطره ها محو نمی شود: در مرور ایام وقتی به بیستم بهمن سال 1359 باز می گردی، نمی توان عبور کرد؛ باید ایستاد. در اینجا سرود فتح را که از حنجره ی خسته از نبرد 7 روزه ی دلاوران تیپ 1 لشگر 81 طنین انداز می شود، به وضوح می شنوی . بوی باروت و خون، چهره های خاک آلود، لباس های پاره پاره از ترکش و زخم تیر .... همه را می بینی. اینانند خسروان سرزمین مردانگی ، بی رنگ و لعاب، صاف و پاک و زلال، فخرشان ایمان و ثروت شان همت شان، که فرعون را سرافکنده به لانه اش می رانند و خود گام بر بام میمک می گذارند.

در 22 بهمن برای سومین بار، پیر از بی مهری ها می گوید: از بی انصافی آنانی که در گوشه ای نشسته اند و با قلم ها و زبان های خود قلب نورای جوانان اسلام از ارتش و سپاه و ژاندارمری و بسیج و شهربانی را می آزارند؛ می گویند و در تذکری پدرانه به برخی مسئولان گوشزد می کنند، در اموری که صلاحیت آن را ندارند به هیچ وجه دخالت نکنند. در روز 23 بهمن ماه رییس ستاد مشترک می گوید: «هیچ تزلزلی در ارکان اعتقادات این ارتش وجود ندارد و آنهایی که تردید در این اعتقاد دارند یا ناآگاهند یا منظور خاص سیاسی دارند». در عبور از دیار بهمن ماه سال 1359 در بیست و پنجمین روز به شکوهی دیگر از تاریخ سراپا ایثار مدافعین مهین اسلامی می رسیم: به خاتمه ی چهار روز تلاش برای حفظ گوشه ای از سرزمین مقدس ایران در منطقه ی مریوان که از سوی گردانی از خیل فداکاران لشگر 28 در گردنه ی تته اجرا شد و بیش از 60 تن از بعثیون را از اسارت فرعون رهانید.

به هر حال بهمن 1359 ماهی است که در آن می توان به برگ های زرین دیگری از تاریخ دفاع مقدس دست یافت و این عظمت و عمل تاریخ سازان ماه بهمن آن گونه است که نگارنده را یارای بیان آن همه شکوه نیست و تنها برگی از آن درخت تنومند ایثار پیش کش می شود. این کتاب نیز مانند 5 جلد گذشته، حاصل تلاش امیران و فرماندهان زمان جنگ با حمایت کارکنان مرکز پژوهش های دفاع مقدس در معاونت عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1382 تاکنون می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما