loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت و گو: ابزار یا گفتمان

ناشر سوره مهر

نویسنده عماد افروغ

تعداد صفحات : 80

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 2677 10003022
8,000 7,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

پرداختن به سؤال گفتگو به مثابه ابزار یا گفتمان و بررسی مبانی هستی شناختی گفتگوی تمدن ها و چالش های آن و اشاره به ضرورت گفتگوی میان دینی و بین دینی از جمله مباحثی است که در این کتاب مورد بحث قرار می گیرد.

به دلیل مبانی ذات گرایانه و حقیقت گرایانه انقلاب اسلامی باید از نگاه نسبی گرایانه ی گفتمانی و ناشی از عقل مفاهمه ای «هابر ماسی» به گفتگو و در نتیجه حقیقت برخیزیم و بیشتر به آن به مثابه ی یک ابزار مفاهمه نگاه کنیم. نفی ازلی و ابدی بودن حقیقت و آن را ناشی از عقل مفاهمه ای دانستن، چندان سنخیتی با مبانی و اصول اسلامی و لایه های آن ندارد. به هر حال با توجه به شرایط کنونی جهان، قابلیت های نهفته در انقلاب اسلامی و لایه های تودرتوی آن و ملزومات نظری و فلسفی گفتگو، ضروری است که در نگاه خود به جهان تغییراتی اساسی به وجود آوریم و ضمن وقوف بر ضرورت گفتگو به ویژه گفتگوی بین ادیان، قابلیت های مان را به رخ کشیده و در معرض داوری قرار دهیم.

اصرار بر جمهورگرایی و ظاهرگرایی در دین و بی توجهی به لایه های عمیق دین به ویژه توصیه گرایی به عنوان پیام اصلی ادیان که مابقی لایه ها و اصول و فروع به آن راجع اند؛ مانع عمده ی گفتگوی بین دینی و عدم فهم صحیح از شرایط ویژه و پیچیده ی ضرورت این گفتگو است.
این ضرورت در گفتگوی میان دینی یعنی فرق و مذاهب اسلامی دو چندان می شود. بی توجهی یا کم توجهی به اختلافات و تمایزات منسکی بین مذاهب اسلامی و توجه به تمایزات مبنایی، دوشادوش توجه به موارد اسلامی مشترک، باعث می شود تا اختلاف از سطح عوام و توده ها به سطح عالمان انتقال یابد که طبعاً ثمره ای جز گفتگو نخواهید داشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما