loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلام جهانی شده

5 (1)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده اولیویه روآ

مترجم حسن فرشتیان

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 240

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 2680 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده، کتاب اسلام جهانی شده را با هدف مطالعه جهانی شدن تغییرات و تکامل اسلام معاصر در هشت فصل با این عناوین نگاشته است:
اسلام بین ملی گرایی و پارلمان گرایی، مبتذل کردن حرکت های اسلامی، مسلمانان در غرب، فردی کردن گرایش های مذهبی، اسلام بشر دوستانه، غرب زدگی، نئوبنیاد گرایی یا سلفی گری، امت مجازی اینترنت، رادیکال های جدید و جهاد، برخورد تمدن ها یا پیروزی غرب زدگی

در بخش امت مجازی، نویسنده غیر سرزمینی شدن اسلام را سبب ایجاد یک جامعه مجازی (اینترنتی) می داند. غیر سرزمینی کردن، لنگرگاه جامعه شناسی را از بین می برد. توسعه جامعه مجازی به موازات اوج گیری مدرنیته، سبب تضعیف محدوده های مرزهای اسلام سیاسی می شود. حکومت های جدید در جهان اسلام، دیگر «حکومت اسلامی» نیستند و داعیه اسلامی کردن جامعه را ندارند و برای خویش رسالت نجات جهان اسلام را قائل نیستند؛ بلکه خود را حکومت های «مردم سالار» می دانند.

در پاره ای از فصل ششم با عنوان نئو بنیاد گرایی یا سلفی گری آمده است: «وهابیون سعودی بسیار تلاش کردند تا وهابیت را آن چنان که هست گسترش دهند، روح جدیدی در دکترین خویش دمیده و آن را در آموزش ها و تعلیمات دیگر مدارس وارد کردند و به آن شکل ملی یا مردمی از اسلام دادند و دیگر جنبه های فرهنگ های بزرگ جهان اسلام (ادبیات و فلسفه) را در حاشیه قرار داده و آن چه را در راستای حنبلیه می باشد، ترویج دادند. محتوای آموزشی را در حد جزوه های کوچک آموزشی با تکیه به فقه (حقوق اسلامی) و عبادات کاهش دادند.»

در بخشی از فصل اول با عنوان پست اسلام گرایی می خوانیم:
«عادی سازی اسلام گرایی پایان اسلامی کردن مجدد و پایان رادیکالیسم نیست. امروزه آن چه ما آن را«نئو بنیادگرایی» می خوانیم فضاهای دوگانه ذیل را اشغال کرده است: از یک سو فضاهای به دست آمده و نتایج بحران حکومت، چه حکومت اسلامی یا غیر اسلامی، و از سویی دیگر، فضاهای مربوط به غیر سرزمینی کردن اسلام که یکی از عوامل آن در کنار دیگر عوامل عبور اسلام به غرب است».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما