loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان اسلامی در آیینه مطالعات معاصر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26841 10003022
115,000 103,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در فصل نخست، به بیان ماهیت عرفان اسلامی، جنبه های عملی و نظری آن و نسبت آنها با اخلاق و فلسفه الهی، همچنین توضیح تفاوت میان عرفان و تصوّف پرداخته شده است. فصل دوّم به تبیین ماهیت شناخت عرفانی و اموری همچون شطحیات و مکاشفات عرفانی اختصاص یافته و مولّفه های اصلی عرفان اسلامی از قبیل، باطن گرایی، ذوقی بودن، شریعت مداری و تبیین طریق در فصل سوّم مورد توجّه قرار گرفته اند. در فصل چهارم، سه ساحت تحقیق، تقریر و پژوهش در مطالعه عرفان، مورد توجّه قرار گرفته اند. تحقیق به معنای درک وجودی و وجدانی حقایق عرفانی است، همچنین مقصود از تقریر، بیان مطالب عرفانی توسّط محقّقان عرفا، شارحان مدّعی تحقیق، آموزگاران و حکایتگران است. ساحت دیگری که برای مطالعات عرفانی در این کتاب مورد توجّه قرار گرفته، امر پژوهش است که از دو ساحت نخست تفکیک شده، و در ذیل آن به عناوینی همچون: ملاحظاتی در باب امکان پژوهش در عرفان، اقسام مطالعات عرفانی(عرفان توصیفی، علم عرفان و فلسفه عرفان) نیز رویکردهای اصلی در مطالعه عرفان( نگرش تاریخی، رویکرد پدیدار شناسانه و مطالعه سنّت گرایانه) و عناوین مورد توجّه عرفان پژوهان ( احیاء، تصحیح و مقابله متون عرفانی، تاریخ تصوّف، آداب و رسوم صوفیه، ملامتیه و فتیان- مستحسنات و مراسم-، مطالعات تطبیقی، اصطلاحنامه نویسی، مطالعات مفهومی و ترجمه آثار) اشاره شده است. فصل پنجم به پیشینه پژوهش های نوین درباره عرفان اسلامی با عنایت به آثار وتالیفات شرقشناسان و همچنین غربیان سنّت گرا اختصاص یافته است. در فصل ششم به خوانش انتقادی کتاب تصوّف اسلامی و رابطه انسان و خدا از رینولد، آ، نیکلسون، پرداخته شده و در آن به عناوین: نیکلسون و اصالت عرفان اسلامی، فنا، بقا وحبّ الهی، خدای شخصی و وحدت وجود، اسلام و حیات عارفانه و مقایسه مولوی و غزّالی اشاره شده است. در فصل هفتم، مطالعات عرفانی در ایران، با توجّه به سنّت سلوک ومطالعه عرفان، استمرار مطالعات نظری در حوزه های سنّتی و پژوهشهای نوین با تفکیک بین جنبه های ادبی، تاریخی و رویکردهای فلسفی مورد بررسی قرار گرفته است. مقصود از رویکردهای فلسفی، مطالعاتی است که با پیش فرضهای خاص فلسفی انجام می شود و در آنها به نوعی سعی در تحمیل ایده های فلسفی جدید بر مفاهیم سنّتی عرفانی می گردد، این موضوع ذیل عنوان اصلی: عرفان اسلامی و نگره های فلسفی جدید و عناوین فرعی: مقایسه هگل و مولوی، تفسیر ماتریالیستی از دعاوی عرفانی حلّاج، فلسفه هایدگر و سنّت اشراقی و عرفانی اسلام، استناد کثرت گرایی به عارفان مسلمان و دین اندیشی متجدّد ونقد آموزه های عرفانی مورد بحث قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما