loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تئاتر و جامعه، مجموعه مقاله

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب رضا کوچک زاده

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 120

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه مقالات «تئاترو جامعه» به کوشش رضا کوچک زاده ،متشکل از 7مقاله از نویسندگان ایرانی وخارجی درحوزه تئاتر وجامعه است. مقاله های این مجموعه عبارت است از خاستگاه انسان شناسی تئاترازیوجنیوباربا(ترجمه رضاسرور)، پیوند نمایش ایرانی با جامعه از رضا کوچک زاده، اندیشه های اجتماعی برشت وگروه نان وعروسک مقاله ای از سی دبلیو بیگزبی( برگردان مسعود نجفی)، کاندومبله ی برزیلی از ژان دووینو (برگردان سپیده پارساپژوه)، نقش تئاتر درجامعه یادداشتی از سید مهدی آقاپور، بیگانه سازی در بازیگری چینی از برتولت برشت (برگردان رضا سرور) و چرا تئاتر اجتماعی؟ مقاله ای از ریچارد شکنر وجیمز تامپسون ترجمه علی پورعیسی وفاطمه ضرب استجابی .

این کتاب پاسخی جامعه شناسانه به مقوله ی نمایش است که ضمن بحث کارکرد های اجتماعی تئاتر، تاثیرگذاری آن نیز مورد توجه قرار می گیرد. یوجنیو باربا در خاستگاه انسان شناسی تئاتر با بازگویی برخی خاطراتش از دوره های مختلف زندگی، چگونگی بازتاب تجربه ها وبرخوردهای اجتماعی را درتئاتر یادآور می شود. او از دگرگونی همیشگی زندگی ونیاز تئاتر به آن و از « لحظه حقیقت» می گوید وتوجه به آموزه های زندگی را برای هنرمندان تئاتر لازم می داند. در واقع این کتاب نخستین گام در تدوین و انتشار مطالعات دوسویه تئاتر و جامعه در ایران است.در سالهای اخیر اگرچه بررسی جامعه شناسی هنر و چاپ کتابهایی درباره آن گسترش یافته ولی تاکنون مجموعه مستقلی درباره خوانشهای جامعه شناختی تئاتر تهیه نشده است.

تئاتر برشت به احساس درونی شخصیتها اهمیتی نمی داد؛ در عوض نیروهای بیرونی که بر فرد فشار وارد می آورند تا چنین دیده شود، حالا به عنوان برآیند آن نیروها روی صحنه نمودار شده است. همه اینها در ادامه علاقه او به نشان دادن مفاهیم استیلیزه ی رفتار اجتماعی است که در نهایت او را به استیلیزاسیون در صحنه و اجرا رهنمون شد. بهره گیری از عروسکهای غول پیکر در اجراهای نان و عروسک از گسترش وبسط منطقی اندیشه های برشت پدیدار شد؛ منطقی که به خوبی توسط او و عروسکهایش درک شده بودند.

صفحه 54
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما