loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی: درباره موسیقی ایرانی و تاثیر آن بر موسیقی جهان و موسیقی قرآنی

ناشر سوره مهر

نویسنده حسن رضا رفیعی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 590

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

موضوع این کتاب «موسیقی ایرانی و تأثیر آن بر موسیقی جهان و موسیقی قرآنی» است. نویسنده این کتاب را در یازده فصل تنظیم کرده است. وی در فصل یکم به موسیقی و ارکان آن می پردازد. در فصل دوم انواع موسیقی را شرح می دهد. تأثیر موسیقی و چگونگی پیدایش موسیقی در فصول سوم و چهارم بررسی می شود. در فصل پنجم اطلاعاتی درباره «باربد» پدر موسیقی ایرانی داده می شود. در فصل ششم تأثیر موسیقی ایرانی بر موسیقی جهان مورد کاوش قرار می گیرد. در فصل هفتم وضعیت کنونی موسیقی ایرانی بررسی و در فصل بعدی به موسیقی بحری پرداخته می شود. دو فصل آخر به ارتباط موسیقی قرآنی با موسیقی ایرانی و حرمت موسیقی می پردازد.

از ویژگی های مهم کتاب این است که مؤلف سعی کرده ضمن تبیین و تحلیل سیر تاریخی موضوعات، ناآگاهی فراهم شده نسبت به موسیقی را برطرف سازد و نگاه مخاطبان را نسبت به تشخیص صحیح موضوع هدایت کند و تبیین چنین دیدگاهی باعث می شود که وی قضاوت های ناشی از عدم شناخت صحیح موسیقی را اصلاح نماید و کسانی را که به موضوع اطلاعی ندارند را آگاهی بخشد. ویژگی دیگر کتاب این است که نوع منابع استفاده شده در آن گاهی بسیار قدیمی و دستِ اول و گاهی معاصر و مبتنی بر گفته های عنوان شده در رسانه ای چون رادیو و تلویزیون و یا نقلِ قول شفاهیِ افراد مختلف است. تنوع مطالب بیان شده از چنین منابعی، صورتی ویژه به کتاب بخشیده که می تواند برای انواع مخاطبان بسیار مؤثر باشد.

«... موسیقی در ذات خود مثل همه آفریده های حق، چیزی جز خیر نیست و اگر لهو و لغو یا ابتذالی بدان منتسب است، ناشی از اختیارات فردی کسی است که از این فن شریف استفاده نامناسب می کند. ادعیه خوانی، تلاوت قرآن، اذان و... جز در چهارچوب موسیقی میسر نیست. اگرچه خاستگاه موسیقی اسلامی، ایران است ولی این موسیقی فقط از آن ایرانی نیست؛ زیرا آنچه که تاکنون در همه جوامع اسلامی استفاده شده است و می شود، از قرائت قرآن گرفته تا مدح پیامبر و اهل بیت و مناجات و توجه به ملکوت، همه و همه، در فواصل اصول همین موسیقی می گنجد...»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما