loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چال مورچه

ناشر سوره مهر

نویسنده ضیاء الدین ترابی | دوریس لسینگ

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 100

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب با شور و اشتیاق و از منظر شک و تردید یک تمدن از هم گسیخته را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

«چال مورچه» داستان اعتراض نویسنده ای سفیدپوست است به نابرابری های دنیای رنگین پوستانی که حق آزادی و رفاه شان سلب شده است؛ داستانی ازعاطفه انسانی جاری میان دو کودک سیاه و سفید در فضایی از باورهای اجتماعی که این دوستی را برنمی تابد. اما این عاطفه کودکانه، در سیری تحولی، کم کم به تکامل خویش نزدیک می شود و در طول مسیر چندین ساله اش تا دوران جوانی دو پسر، بر تمام دشمنی ها، کینه ها و مرزبندی ها، برتری می یابد و قاعده ها و قانون ها را زیرپا می گذارد. چرا که کودکان مرزبندی نژادی و قومی نمی شناسند و تعریف دوستی و دشمنی در قاموس آن ها با همه تعاریف رسمی این کلمه تفاوت دارد. به همین خاطر دنیای آن ها که در سنین کودکی رویا ها و بازی های مشترک داشته اند، کمی بعد تر به واقعیت تلخ و وحشتناک «طبقه اجتماعی» و «نژاد» پی می برد و فضایی از دوگانگی را در رابطه میان آن ها شکل می دهد.

دوریس لیسنگ حدود سی سال از عمرش را در آفریقا و در میان سیاهپوستان این سرزمین گذرانده و از نزدیک با درد ها، شادی ها، زخم ها و فریادهای آنان آشنا شده است. به همین خاطر در توصیف روابط میان آدم ها از بعد جامعه شناختی و روان شناختی، بسیارموشکافانه و موفق عمل می کند.
فضای داستان، پیوندی عمیق با محتوای قصه دارد؛ معدنی تاریک و خفقان آور در نقطه ای دورافتاده از آفریقای جنوبی بستر مناسبی برای روایت زندگی آدمهایی است که محکوم به زیستن و نفس کشیدن در این ظلم و بی عدالتی اند.

«چال مورچه» داستانی است با تشبیهات شاعرانه و نثری خواندنی. لسینگ در پایان قصه، قهرمان داستان هایش را وا می دارد که اگرچه پیروزی را تمام و کمال از آن خود کرده اند، اما در تلاشی دشوار، به فهم کامل تری درباره این پیروزی برسند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما