loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه در تئاتر

ناشر سوره مهر

نویسنده مارک فورتیه

مترجم فرزان سجودی | نریمان افشاری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 231

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26918 10003022
45,000 42,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب به بررسی رابطه بین نظریه و تئاتر می پردازد و در هر دو حوزه، سؤالاتی را طرح می کند. هدف اصلی این کتاب عبارت است از: ارائه شرحی مقدماتی از جریان کنونی نظریه فرهنگی و چگونگی کاربرد احتمالی آن در تئاتر.

کتاب نظریه در تئاتر، به گونه ای طراحی شده است، تا طیف گسترده ای از ایده هایی را که خوانندگان می توانند به تفصیل در کتاب های تخصصی تر دنبال کنند، معرفی کند. نظریه هایی که در این کتاب معرفی شده اند همه در طی صد و پنجاه سال گذشته مطرح شده اند و دلایل انتخاب آن ها این واقعیت بوده است که هنوز به طور گسترده ای به کار برده می شوند. بخش نخست به شکل گیری نظریه های نشانه شناسی، روان کاوی و پدیدارشناسی می پردازد و بخش دوم کتاب به نظریه های واکنش خواننده، واسازی، فمینیسم و نظریه جنسیت، پسامدرنیسم و پسااستعماری می پردازد. این نظریه ها برای این انتخاب شده اند که هر کدام از آن ها نکات مهمی درباره تئاتر در خود دارند.

این کتاب، کتابی است، نه صرفاً درباره نظریه و نه صرفاً درباره تئاتر. در سطح کلی، بحث در مورد نظریه و تئاتر، نه حول مکاتب نظری یا کار نظریه پردازان خاص، بلکه پیرامون مسائل مربوط به تئاتر سازمان داده شده است؛ نظریه ها فقط تا جایی که به مسائل خاص مورد بحث می پردازند، مورد توجه قرار گرفته اند. این مسائل تحت سه عنوان کلی طبقه بندی شده اند. فصل اول، با توجه به تئاتر در حکم متن و تئاتر در حکم رویدادی زنده، به روابط بین نظام های کلامی و غیر کلامی در روی صحنه می پردازد. مسائلی چون: دلالت، بازنمایی، معنا و فهم، واژگان، سکوت و صحنه بررسی می شوند. فصل دوم، به کسانی که در تئاتر درگیر هستند، می پردازد و عاملیت، مؤلف، شخصیت، بازیگر، مخاطب و پیوندهایی که تئاتر بین آدم های دخیل به وجود می آورد، بررسی می شود. فصل سوم، به تئاتر به مثابه نهادی در جهان می پردازد و روابط تئاتر با جهان بیرون از تماشاخانه را بررسی می کند، در این فصل عواملی چون نیروهای تاریخی و اقتصادی و سیاسی که تئاتر را به شیوه بخصوصی به زمان و مکان خاص مرتبط می کند، مورد توجه قرار داده شده است.

... هیچ چیز نمی تواند آن راه های درونی احساس، آن جاده خودآگاه منتهی به دروازه های ناخودآگاه را تثبیت و به آیندگان منتقل کند، راه ها و جاده هایی که تنها شالوده های حقیقی هنر تئاتر هستند. این سپهرست زنده است...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما