loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پشت سایه های کاج

5 (1)

ناشر سوره مهر

نویسنده چیستا یثربی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 80

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پشت سایه های کاج، قصه آدم های دردمند جامعه است. ایمان برادرش را از دست داده و از این موضوع سخت رنج می برد. او هر روز به پارکی می رود و یک تابلوی نقاشی می کشد. او در پارک با محسن که دستفروش است، آشنا می شود و در جریان دغدغه ها و مشکلات او قرار می گیرد. این نمایشنامه مسلما تلخ ترین اثر چیستا یثربی تا به امروز است. پشت سایه های کاج، درامی اجتماعی است که درونمایه مذهبی دارد. آدم های نمایشنامه یثربی افرادی هستند که همه ما آنها را می شناسیم و در طول زندگی با آنها برخورد داشته ایم.

شخصیت های این نمایش هر کدام لحن مخصوص به خودشان را دارند و هر لحنی، حاوی مزیت شخصیت مورد نظر است، اما از آنجایی که شخصیت اصلی داستان یعنی ایمان در بیشتر صحنه ها حضور دارد و به گونه ای درام با دیالوگ های او شکل می گیرد، از شخصیت پردازی کامل تری نسبت به دیگر افراد حاضر در نمایش برخوردار است. یثربی در این نمایشنامه برای درک بهتر مخاطب از شخصیت ها، از نمادها و نشانه ها هم بهره برده است. نقاشی دیواری، شعرهایی که ایمان می خواند و پرنده های محسن از جمله این نشانه ها هستند. استفاده نویسنده از این نمادها، فضای اثر را تا حدی شاعرانه جلوه می دهد و متن را از تخت و یکنواخت بودن، بیرون می آورد.

ماجرای این نمایشنامه با 10 شخصیت در یک پارک اتفاق می افتد. پسر جوان دانشجویی که به دلیل از دست دادن برادر بزرگتر خود در جنگ به حسن تنهایی و یأس رسیده با ترک دانشگاه روزها را در پارک به نقاشی کشیدن می گذراند و در این پارک با پسر فال فروش و دختر جوان گل فروشی که به همراه خواهرش در پارک زندگی می کنند آشنا می شود. او به این ترتیب در جریان واقعیت های تلخی از دنیای پیرامون قرار می گیرد که در گذشته جایگاهی در زندگی اش نداشتند و در نهایت او با الهام از برادرش که همواره در ذهن او حضور دارد و نقاشی صحنه عاشورا بر دیوار پارک، منجی تلخ کامی های اجتماعی این پارک می شود. این نمایشنامه را می توان در گروه آثار رئالیسم اجتماعی قرار داد که در آن به تئاتر درمانی هم توجه شده است. این نمایشنامه به طور غیر مستقیم به دفاع مقدس مرتبط است.

لیلا: دو، یک، اومدم. (جمشید را روبروی خود می بیند.) جمشید: سُک، سُک. (لیلا جا خورده، به سمت گل هایش می رود.) جمشید: چیه؟ عقرب ، باز سگرمه هات رفتم تو هم؟ (مانع حرکت او می شود) دوست نداری یه کمی هم با من بازی کنی؟ (جلوی او می ایستد( لیلا: می خوام رد شم. جمشید: شنیدم دیروز باز اینجا حموم زنونه راه انداخته بودی، بچّه ها می گن صدای عربده هاست پارکو برداشته بود. لیلا: خوبه پس بلاخره یکی شنید! خسته نباشن!دیدم چقدر اومدن کمکم! جمشید: مأمورای اینجا بادیگارد شخصی شما نیستن، خانم خوشگل! اگر می خوای، بگر دواسه خودت یه باردیگارد پیدا کن! یکی شنید! خسته نباشن!دیدم چقدر اومدن کمکم! جمشید: مأمورای اینجا بادیگارد شخصی شما نیستن، خانم خوشگل! اگر می خوای، بگر دواسه خودت یه باردیگارد پیدا کن
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما