loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هر لبت یک کبوتر سرخ است

شعر امروز

ناشر سوره مهر

شاعر غلامرضا طریقی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 80

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27030 10003022
24,000 22,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«هر لبت یک کبوتر سرخ است» در مجموعه کتاب های شعر امروز جای می گیرد. مجموعه ای که سعی دارد با ارج نهادن به تلاش و تکاپوی شاعران جوان و انتشار آثارشان، فضا را برای ایجاد خلاقیت و نوآوری در شعر مهیا کند. این نخستین مجموعه شعر غلامرضا طریقی شاعر زنجانی است. همه شعرهای کتاب در قالب غزل سروده شده و دارای مضامین عاشقانه و اجتماعی هستند.

غلامرضا طریقی در همه غزل های این مجموعه، همواره در پی نوآوری و ایجاد زبانی تازه و امروزی بوده است. «زمستان است»، «سیاهم کن»، «برف و تنور»، «کلید روی در»، «ماه بوس»، «مولوی چرخان»، «این نیمه غزل «و «یک جفت قلب تپیده» برخی از عناوین شعرهای موجود در کتاب هستند. به طور کلی کتاب دارای پنجاه و سه غزل است که نوعی رندانگی در همه شعرها ، به عنوان یکی از ویژگی های برجسته دیده می شود. طریقی در مجموعه شعر«هر لبت یک کبوتر سرخ است»، گاه نیز از زبان امروزی فاصله گرفته و به زبان غزل های کلاسیک عرفانی نزدیک می شود.

خیلی ها می گویند که غزل، قالب مطلوب روزگار ما نیست، خیلی های دیگر هم بر این اعتقادند که غزل را نباید با زبان امروزی و مدرن آمیخت و شمایل قدیمی و اصیلش را خدشه دار کرد. اما در این میان، شاعران جوانی چون غلامرضا طریقی هم هستند که راه خودشان را می روند و غزل های امروزیشان، نه تنها موجب انحطاط این قالب نیست، بلکه آن را از رکود و فراموشی نیز می رهاند. شاعر در کتاب «هر لبت یک کبوتر سرخ است»، تا آنجا دست به نوآوری می زند که بی هیچ هراسی شعرهای تغزلی اش را لباس طنز می پوشاند و در کنار تشبیه معشوق به شکوه سبلان، از مربای کشنده حرف می زند. «گل میوه دهنده» به عنوان اولین شعر مجموعه، همه عناصرساختاری شعرهای طریقی را در خود دارد، عناصری چون تشبیه های تازه و گاه طنزآمیز و نگاه انسانی و زمینی به معشوق. او شعر «فال و تماشا» را نیز با این ابیات آغاز می کند که مطلعی عاشقانه و درعین حال طنزآمیزاست: «اگر منعم کند دین از شراب خون گیرایت/ دو فنجان قهوه می نوشم به یاد مردمک هایت!».

طریقی در برخی شعر ها مثل شعر «مطلوب من» با شعر شاعران بزرگی چون حافظ شوخی می کند و گاه در شعری چون «بندر»، فضای عاشقانه ای عاری از طنز می سازد که سرشار از تعبیرهای بدیع و دلنشین است. شعرهای مجموعه همگی شعرهایی سرزنده، شوخ طبع و خوش آوا هستند و از بازیهای زبانی و پیچیدگی های مضمونی در آن ها خبری نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما