loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پارادایم های زیبایی شناسی هنر معاصر

ناشر سوره مهر

نویسنده محمد مددپور

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 32

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، پژوهشی است محققانه در رابطه به پارادیم های زیباشناسی هنر معاصر که آن را دکتر محمد مددپور در 32 صفحه گرد آورده است. مددپور کتاب را با این پرسش آغاز کرده که آیا در باب هنر مدرن این امکان وجود دارد که در بادی امر آن را که در دنیایی متفاوت از دنیای شرق و با ارزشهایی متفاوت از عالم شرقی تکوین یافته است، نفی کرد و یا باید به دیدگاه اشراقی و عرفانی پنهان در ذات هنر مدرن با دید شیخ محمود شبستری نگریست که گفته است: «درون هر بتی جانی است پنهان/ به زیر کفر ایمانی است پنهان/ همیشه فکر در تسبیح حق است/ «وان من شی» گفت اینجا چه دق است»

نویسنده برای شناخت بهتر هنرمندان راههای شناخت هنر غربی را پیشنهاد می کند و می نویسد: «شناخت هنر مدرن از دو طریق ممکن است: نخست از راه شهود و درک ذوقی، فارغ از هر گونه استدلال محض و عقلانی صرف، دیگر از راه تأمل نظری و فلسفی در میان اندیشه مؤسسین تئوری هنری. مددپور راه بهتری را معرفی می کند و آن راه نقد هنری روش زیبایی شناسی نظری است. نویسنده در ادامه به مراتب هنر غربی، مبانی اندیشه نظری و فلسفی هنر جدید اشاره می کند و این مقوله ها را در شناخت هنر مدرن غربی سودند می داند. در ادامه مبانی سوبژکتیو دکارتی هنر مدرن مانند خلاقیت ذهنی در برابر الهام نبوغ نفسانی در برابر منشائیت متعالی، سنت شکنی، بدعت و نوآوری، ابهام و زیبایی و زشتی معیار شناخت حسی فردی به بررسی گرفته می شود.

با این ابزار زیبا شناختی هنر مدرن نویسنده می خواهد روش شناخت هنر مدرن را معرفی کند و چشم انداز جدیدی در شناخت هنر مدرن بگشاید. مددپور در پایان برای شناخت بهتر هنر مدرن می نویسد: اصولاً تفکر مدرن مانند تفکر دیگری اقتضاء می کند نحوة انکشاف و تجلی حقیقت در آن باشد؛ اما این انکشاف در نگاه مدرن هنری با استتار حقیقت شرقی همراه بوده و سخن هگل معطوف به این نکته است که هنر بزرگ به پایان رسیده است، ولی این که آیا هنر مدرن مرده است، خود نکتة دیگر است که نیاز به تأمل دارد ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما