loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ققنوس: پیش خوانی ها، نوحه ها، گوشه ها، مرثیه ها در تعزیه ی نواحی ایران

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب جهانگیر نصیری اشرفی

تحقیق و تنظیم کتاب جهانگیر نصیری اشرفی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 188

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، بخش اندک از مجموعه گردآوری ها و تحقیقاتی است که پیرامون تعزیة نواحی ایران (پیش خوانیها، نوحه ها، گوشه ها، مرثیه ها) به انجام رسیده است. مجموعه حاضر، علی رغم ثبت تعداد قابل ملاحظه ای از الحان و نغمات تعزیه ای نواحی ایران، در برابر مجموعة موسیقی آوازی موجود در تعزیه بسیار اندک است. بنابراین، گردآوری پیش رو را باید بخش ناچیزی از الحان تعزیه قلمداد نمود که پاره ای از موارد موضوعی موسیقی تعزیه را در بر می گیرد. با این همه محتوای این مجموعه سرشار از زیباییهای الحان معنوی و تعزیه خوانی نواحی ایران است که هر خواننده را مجذوب و هر پژوهشگر را به تأمل وا می دارد. اثر حاضر، ماحصل تحقیقاتی است که طی سالهای 1372 تا 1377 از شبیه خوانیهای هفده منطقة کشور ضبط، ثبت و طبقه بندی شده است. توجه اصلی این اثر معطوف به نغماتی است که از قدمت و قوام لازم برخوردارند و یا به نوعی تحت تأثیر موسیقی بومی قرار گرفته و یا عیناً از این دسته موسیقی برداشت شده اند. بر همین اساس نمونه های واحد یا متنوعی از پیش خوانیها (پیش آوازها) مقامها، ریزمقامها، و همچنین گوشه هایی از موسیقی سنتی در تعزیه که به نوعی از موسیقی به اصطلاح (مقامی)، نواحی و محلی ایران متأثرند انتخاب شده اند.

این نوشته ها و گردآوریها و آثار تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه انواع موسیقی ایران نه تنها به عنوان اسناد درجه یک از منابع فرهنگی و تاریخی قابل ارزیابی هستند، بلکه می توانند الگوی بسیاری از بازسازیها و تولیدات آثار و پدیده های صوتی جدید قرار گیرند که از این نظر مجموعه حاضر، قابل تأمل و منحصر به فرد است. مجموعة حاضر، اگرچه بیشتر با هدف ایجاد منبع صوتی از موسیقی مذهبی ایران به وجود آمده است ولی در عین حال حاکی از روند و چگونگی وام دهی و وام گیری و نیز آمیزش انواع موسیقیهای موجود در ایران است. بر این مبنا بخش قابل ملاحظه ای از تصانیف و نیز گوشه های نسبتاً قدیمی خاص موسیقی مذهبی و غیر مذهبی مربوط به دوران مشروطه در این مجموعه قابل ردیابی است. علاوه بر این برخی الحان گردآوری شده در این مجموعه حاکی از تأثیر انواع موسیقی جدید در تعزیه نواحی است. خواندن کتاب حاضر، برای علاقمندان به موسیقی نواحی ایران و تعزیه خوانی خالی از لطف نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

گنج خانلو

ضمن تشکر،درخواست تهیه وخریدکتاب "ققنوس..." اثرتحقیقی استادجهانگیرنصری اشرفی رو دارم.سپاسگزارم

16 آذر 1395

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما