loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قلاع و استحکامات نظامی

ناشر سوره مهر

نویسنده کاظم ملازاده | مریم محمدی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 392

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر به معرفی قلاع و استحکامات نظامی و تاریخی ایران و در کل آن دسته از بناهایی که با هدف دفاعی و جلوگیری از نفوذ و تسلط دشمن ساخته اند می پردازد...

این گونه بناها و به عبارت کلی تر «معماری نظامی» از زیر مجموعه های مهم معماری ایران اسلامی است که از جهات مختلف تفاوتهایی با بخشهای دیگر داشته و به جهت مشکلات موجود کمتر مورد مطالعه و معرفی قرار گرفته است. علی رغم دشواری طراحی و اجرای این دسته از سازه های معماری که معمولاً در مقیاس وسیع و حجمهای سنگین و اغلب در محلها و نقاط صعب الوصول و ناهموار صورت می گیرد، شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که معماران ایرانی در این بخش از معماری نیز شایستگیهای خود را به اثبات رسانیده و آثار برجسته و ماندگاری از خود به یادگار گذاشته اند؛ هر چند با توجه به عملکرد و ماهیت وجودی امروز ما با ویرانه این بناها روبه رو هستیم «الموت، لمبستر،گردکوه، قهقهه و ...» که ارتباط نزدیک با وقایع و حوادث مهم تاریخی ایران قرار می گیرند و به نوعی بیانگر آن وقایع هستند. متون تاریخی و داده های باستان شناسی از وجود ساخت تعداد بیشماری قلعه و بناهای دفاعی در گوشه و کنار سرزمین ایران خبر می دهند که امروزه ما تنها تعداد محدودی از آنها را مشاهده می کنیم.

بسیاری از این استحکامات امروزه به صورت ویرانه در آمده تا ویران شده اند و تا هنوز بازسازی نشده اند، که نویسنده در کتاب حاضر به آنها به صورت مفصل پرداخته است. در این میان تلاش شده است از قلعه های تاریخی که اکنون وجود ندارد و در تاریخ از آن سخن ؟ نیز به صورت پراکنده نام برده شود. کتاب حاضر تا حدود زیادی متکی بر منابع کتابخانه ای و به مقدار کمتری به مطالعه ؟ است. با این حال تلاش شده از طریق درخواست مقالات و تحقیقات محلی آن را جبران نماید. علی رغم کاستیهای موجود مجلد حاضر، اولین و کاملترین مجموعه ای است که در ارتباط با قلاع و استحکامات نظامی ایران منتشر شده و تا حدود زیادی می تواند جوابگوی علاقمندان به این بخش از معماری ایران باشد. خوانندگان می توانند ضمن مطالعه کلیاتی پیرامون تاریخچه و معماری قلاع و استحکامات نظامی در ایران با تقسیم بندی استانی و ترتیب الفبایی به مطالعه تک تک بناها بپردازند. در پایان کتاب نیز مجموعه کاملی از منابع فارسی و نیز تصاویر و نقشه های مربوط به قلاع ایران فراهم شده است. خواندن کتاب حاضر برای علاقمندان به معماری سنتی ایران خالی از لطف نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما