loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عناصر درونی شعر: خیال، عاطفه، اندیشه

ناشر سوره مهر

نویسنده خسرو آقایاری

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 112

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، مجموعه آموزشی کارگاهی شعر است که به زبان ساده و آموزشی برای نوآموزان شعر در 112 صفحه و 22 عنوان در حوزه آفرینش شعر توسط جمعی از شاعران فرهنگ سرایان تهران به رشته تحریر درآمده و با یک مقدمه به چاپ رسیده است. کتاب حاضر که اول به صورت جزوة درسی بوده، پس از چند بار تدریس و بررسی، دقت، نازک بینی و وسواس به صورت کتاب پیشرو در آمده است.

نویسندگان در مقدمه کتاب می نویسد: پرداختن و کندوکاو در شعر، چه کهن و چه معاصر، دغدغه ای بود که هر چهار تن درگیر آن بودیم و به اقتضای شیوه معلمی به دنبال راهی برای دستیابی درست به آن و سالها ارتباط با شاعران نوپایی که تشنة دانستن بودند و نیازمند فراگرفتن بسیاری از نهفته های شعر، بر آن شدیم تا علی رغم الهامی بودن شعر و نه آموختنی بودنش، مجموعه ای فراهم آوریم که بتواند جای پایی محکم و قابل اطمینان برای مبتدیان باشد که به شیوه ای کاملاً کاربردی و بی نیاز از همراهی معلم برای شعر جو، نگاشته شده است. نویسندگان کتاب در مقدمه آورده است که پس از دو سال تلاش پیگیر و مراجعه به تمامی منابع کهن و جدید شعر فارسی، کتاب حاضر را به رشته تحریر در آورده اند. اما در استفاده از مثالهای کارگاهی فقط از چند شاعر معاصر، نمونه شعری آورده اند و منابع محدودی را در پایان کتاب معرفی کرده اند.

پس از مقدمه نویسندگان کتاب به چرایی شعر اشاره کرده اند و پاسخ آن را در خیال، عاطفه و اندیشة شاعرانه داده اند. در بخش خیال، نخست خیال و تخیل شاعرانه را توضیح داده اند و سپس به مراحل شکل گیری تخیل اشاره کرده اند. برای بهتر فهمیدن عناصر خیال همچون پرورش حواس ظاهری، حواس درونی، کشف رابطه ها در دنیای حواس و تداعی معانی را توضیح داده اند، تا کمکی به خیال شاعرانه کرده باشند. در پایان بحث خیال به اینکه خیال چیست و از چه اجزایی برخوردار است به بکر بودن خیال، امروزی بودن و تصاویر خیال شاعرانه و رسایی تخیل اشاره نموده و آن را برای یک شاعر نو پا ضروری دانسته اند.

در بخش عاطفه به حیط گستردگی حس عاطفه اشاره کرده اند و اینکه به چه چیزی عاطفه گفته می شود، آیا تنها مهربانی و عطوفت عاطفه اند یا خشم و نفرت نیز در حیطه عاطفه و حس عاطفی جایی دارند. انواع عاطفه و عاطفه در شعر زیر مجموعه بحث عاطفه در شعر است که به زبان ساده، عاطفی و شفاف بحث شده و در پایان به گره خوردگی عاطفه و اندیشه اشاره کرده اند. صورتهای مختلف اندیشه در شعر، اندیشة منظوم، بیان اندیشه با تصاویر شعری و شعر و اندیشه از زیر مجموعه بحث اندیشه شاعرانه است. در پایان به بحث فرم گرایی در شعرهای خالی از اندیشه اشاره نموده اند که بحث اندیشه و گره خوردگی آن با عاطفه و تخیل شاعرانه، مبحث جدیدی را باز می کند که چگونه می توان از تلفیق اینان، شاعرانه شعر گفت و راهی به دنیای پر رمز و راز شعر گشود. خواندن این کتاب برای نوآموزان عالم شعر توصیه می شود که خودش عالم است و دیگرگونه خیالی. کتاب حاضر مجموعه آموزش کارگاهی شعر است که به زبان ساده و آموزشی برای نوآموزان شعر در 112 صفحه و 22 عنوان در حوزه آفرینش توسط جمعی از شاعران فرهنگ سرایان تهرانی نوشته شده است.

در این کتاب به زبان ساده و کارگاهی به عناصر درونی شعر اشاره شده که در آن بحث خیال، عاطفه و اندیشه، گره خوردگی آنان با هم به بررسی گرفته شده است تا نوآموزان عالم شعر بتوانند از تلفیق آنان شاعرانه شعر بگویند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما