loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرچشمه های کلاسیک در تئاتر توفیق الحکیم

1 (1)

ناشر سوره مهر

نویسنده احمد عثمان

مترجم قاسم غزیفی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 345

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر ترنم گامهای قدرتمند ادبیات نمایشی تمدنهای کهن چون یونان و مصر و ایران را به گوش می رساند. اسنادی که چنان به هم نزدیک اند که گاهی به هم خلط می شوند که آن را توفیق الحکیم نمایشنامه نویس نامدار مصر نوشته است، وی تئاتر را بزرگ ترین عامل وحدت بخش و تعاملات فرهنگی بین تمدنها و اقوام و ادیان می داند و آن را قوی ترین ابزار. جهت همدلی و هم زبانی بین تمدنهای کهن و جدید می داند. وی باور دارد که هنرمند باید از گذشته هنرش باخبر باشد آن را به صورت علمی بداند. در این صورت او از گذشته و حال خود آگاهی یافته و می تواند آینده ای هنرش را پیش بینی کند. در غیر این صورت تمام تلاشهای وی بیهوده و عبس خواهد بود. وی در این کتاب به پتانسیلهای والای نمایش در شرق توجه کرده است که مقارنت و برابری با تئاتر یونان و حتی غرب امروزی دارد. کتاب حاضر موضوعاتی مانند بجمالیون یا معبد ذات، بین ریشة اسطوری و شکل دراماتیک، مسئله اسم جالاتیا، تراژدی اودیپ شهریار بین تئاتر زنده و برج عاج، اعراب و تراژدی، پرداخته است.

موضوعاتی که وی به صورت علمی شکافته و بین گونه ای از تراژدی در یونان و مصر پ‍ُل زده است تا یگانگی و هم ریشگی آن را بین دو تمدن بزرگ آشکار سازد. موضوعات مانند «پراکسا» یا کمدی سیاسی بین دو عصر یعنی کمدی قدیم آتیک، طبیعت سیاسی کمدی قدیم، کمدی قدیم هنر ملی، که درباره کمدی در دو تمدن به صورت دو آیینه عصر آن روزگار آمده است بیانگر اخطلاط آثار تمدنی و فرهنگی کهن این دو تمدن بزرگ است. وی در پایان کتابش به ریشة کلاسیک تراژدی در تئاتر توفیق الحکیم پرداخته و آن را از منظرهای متفاوت مورد کنکاش قرار داده است. اینکه تراژدی یافتن حقیقت در مه از سیاست زدگی عصر است و دامنه اعتراض را گسترش می دهد که تراژدی هرکول نوکر و سلطان سرگردان بیانگر این حقیقت است. در این کتاب تلاش شده است که به کشف نهفته ـ در دنیای تئاتر کهن در دو تمدن پرداخته و آن را مبنا یافته بین تئاتر یونان و ادبیات عرب که به خوبی از پس این مسئله برآمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما