loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شیشه گری دستی در ایران

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده حسین یاوری

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 80

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27372 10003022
8,000 7,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر، به هنر شیشه گری دستی در ایران می پردازد، که آن را دکتر حسین یاوری در یک پیش گفتار، پنج فصل و کتاب نامه به پایان برده است.
فصل اول، کلیاتی دربارة شیشه است که در آن تعریف شیشه، ساختار شیشه، خصوصیات و ویژگیهای شیشه، فصل دوم، نگاهی به پیشینه شیشه گری در ایران و فصل سوم، بررسی تجهیزات، ابزار کار و مواد اولیة مصرفی و چگونگی ساخت محصولات شیشه ای، فصل چهارم، انواع محصولات شیشة دست ساز و کارهای تکمیلی روی شیشه و فصل پنجم، به موقعیت کنونی شیشه گری در ایران پرداخته است.

در فصل پنجم، دکتر یاوری، از شهرهایی یادآوری کرده است که در آن هنر شیشه گری هنوز کاربرد فراوان دارد. شیشه گری در تهران، میمند، قمصر، شیراز، جهرم، جایگاه بس رفیعی در بین سایر هنرهای دستی دارد و مردم با آن ایده ها و اندیشه هایشان را به نمایش می گذارند. این کتاب حاصل تلاش دکتر یاوری است که به تشویق مسئولان محترم مؤسسة آموزش عالی سوره در زمینه شیشه گری دستی به چاپ رسیده است. دکتر حاصل تجربیات و تحقیقات سالهای طولانی خود را در سازمان صنایع دستی ایران و تدریس در رشته های مختلف هنری به ویژه هنرهای دستی با ؟ منابع و مآخذ مکتوب کافی، به صورت بسیار زیبا، علمی و هنری آراسته است. دکتر در هر جا نیاز بوده به مثالهای بومی روی آورده و آن را همراه تصاویر در کتاب ارائه نموده است.

شیشه، عجیب ترین ماده ای است که بشر با آن آشنا شده است و به همین دلیل برخی از صاحب نظران معتقدند که شیشه به عنوان (مایع فوق تبرید شده) چهارمین حالت ماده ـ در کنار سه حالت دیگر، یعنی جامد، مایع و گاز ـ نام پذیرد. چرا که هیچ ماده دیگری نیست که به این اندازه قوی یا به این اندازه ضعیف، تا این حد زیبا و در عین حال این قدر کاربرد داشته باشد. شیشه گری دستی در ایران از هزاره اول قبل از میلاد تا امروز به رغم فراز و فرودهای فراوان، عرضه کننده آثاری بدیع و زیبا در عرصه هنرهای دستی ایران بوده است؛ ضمن آنکه هنرهای تکمیلی روی شیشه هم طی قرون مختلف و نیز در حال حاضر محصولاتی جالب و با ارزش هنری را پدید آورده و به محضر هنردوستان تقدیم داشته است. بررسی های کارشناسانه می تواند معرف هنر، هنرمندان ایرانی و آثار ارزنده آنان باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما