loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح گلشن راز

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده الهی اردبیلی

مستندساز محمدرضا برزگرخالقی

تصحیح و تعلیق محمدرضا برزگرخالقی | عفت کرباسی

سال نشر : 1376

تعداد صفحات : 544

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مثنوی گلشن راز شیخ اثر مشهور شیخ محمود شبستری (720-687) است که کذشته از ارزشهای فلسفی آن درآمدی سودمند برای ادراک لطایف غزل صوفیانه در شعر فارسی نیز به شمار می رود. گلشن راز در پاسخ به سؤالات امیر حسینی هروی از عرفا و شعرای شیعی مذهب قرن هفتم و هشتم هجری (متوفای 718هـ) سروده شده است این سؤالات که تعداد آنها مطابق متن کتاب حاضر 17 تاست، در هفدهم شوال 717 هـ بدست شبستری رسیده است. گلشن راز در بحر هزج مسدس مقصور یا محضوف سروده شده و شامل بیش از 1000 بیت است.

حسین بن عبدالحق اردبیلی شرح کاملی در این مثنوی نگاشته است در شروح معروف و معتبر بر این اثر محسوب می شود.گفتنی است که حسین بن عبدالحق اردبیلی(متخلص به الهی)، از مشاحیر قرن 9 و 10 هجری است ( 950-870هـ.ق). کتاب با شرح مفصل احوال وآثار شیخ محمود شبستری و سپس عبدالحق اردبیلی آغاز شده است. نسخه ای که متن اصلی گلشن راز الهی بر اساس آن فراهم شده، متعلق به اوایل قرن پانزدهم هجری است. متن حاضر براساس سه نسخه تصحیح شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما