loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

میثاق غلیظ: در باب جایگاه و ضرورت های همسرگزینی

از سری کتاب های سبک زندگی روشنا

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده ابوالفضل اقبالی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 131

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27763 10003022
5,000 4,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب میثاق غلیظ از «مقدمه، آثار فردی ازدواج، آثار اجتماعی ازدواج و فصل های: ملاحظات قبل از ازدواج چیست، ملاحظات دوران نامزدی و عقد چیست، ملاحظات ازدواج چیست و ملاحظات بعد از ازدواج چیست» گردآوری شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «روند ازدواج و همسرگزینی در جامعه امروز ما نسبت به گذشته دچار تغییر و تحولات اساسی گردیده و نسل امروز با دنیای جدیدی در این عرصه مواجه شده اند که نسل پیشین ما چندان با مسائل آن درگیر نبوده اند. این تغییرات که اکثرا ناشی از تطورات ارزشی و فرهنگی جامعه و به ویژه نسل جوان است، مصادیق بسیاری را شامل می شود که بالارفتن سن ازدواج، تحولات معیارهای جوانان در گزینش همسر، شیوه های همسرگزینی، رسم و رسومات عروسی و جشن های آن و غیره بخشی از آن است.»

فصل اول این کتاب شامل موضوعات زیر است: «شرایط ازدواج، معایب ازدواج در سن پایین، معایب ازدواج در سن بالا، ازدواج و مسائل مالی، روش های همسرگزینی، مزایای همسرگزینی سنتی، معایب ازدواج های سنتی، روش همسر گزینی مدرن، آسیب های روابط قبل از ازدواج، روش همسرگزینی مطلوب، معیارهای همسرگزینی، معیارهای اساسی ویژه طرفین، معیارهای ویژه پسران و معیارهای ویژه دختران».

نویسنده این کتاب معایب ازدواج در سن پایین را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: «ازدواج در سنین پایین به جهت کم تجربگی، ممکن است باعث ضعف تدبیر و مانع از مدیریت بحران شود. با توجه به این که شخص در سنین پایین، ثبات عاطفی ندارد، ممکن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگیرد و بعد پشیمان شود.»

عناوین «خواستگاری و بله برون، مهریه، شروط ضمن عقد، فلسفه دوران نامزدی، روابط در دوران نامزدی» در فصل دوم مورد واکاوی قرار گرفته است.

یکی از دوران زندگی زن و شوهر، دوران نامزدی است که نظر نویسنده در رابطه با فلسفه این دوران این گونه تبیین شده است: «فلسفه وجودی دوران نامزدی، ایجاد فرصتی مناسب جهت آشنایی با اخلاقیات، روحیات و ویژگی های شخصیتی دختر و پسر با یکدیگر می باشد. در واقع در این دوران افراد سعی می کنند نسبت به یکدیگر و نقاط قوت و ضعف شان شناخت حاصل کرده و این آگاهی را ابزاری جهت ایجاد تفاهم و موفقیت در زندگی مشترک آینده شان قرار دهند.»

مؤلف در فصل سوم این کتاب در رابطه با مباحث «جهیزیه و وسائل زندگی، چند توصیه در مورد جهیزیه، رسوم خانواده های ایرانی، شادی آری؛ حرام خیر، عروسی یا ماه عسل، بده بستان های پرهزینه، دردسرهای پاتختی و جهازبران و جهازبینان» قلم زده است.

نگارنده در بخش «شادی آری؛ حرام خیر» نوشته است: «متأسفانه بسیاری از مردم برای شادی کردن در جشن عروسی، خود و فرزندان شان، مرتکب گناهانی چون استفاده از موسیقی حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت برای دیگران، اسراف، چشم و هم چشمی، فخرفروشی به یکدیگر، پوشیدن لباس های گران قیمت و برگزاری مجالس پرهزینه، تمسخر دیگران، بی توجهی به واجباتی چون نماز و امثال آن می شوند.»

فصل چهارم عناوین «آداب شب زفاف، گرفتن وضو و خواندن دعا و نماز، نکات قبل از نزدیکی، اول معاشقه بعد نزدیکی، انتخاب شب رفاف، نیازهای متفاوت زنان، ماه عسل، رابطه داماد با خانواده عروس و ارتباط عروس با خانواده داماد» را در خود جای داده است.

مجموعه سوالاتی از کتاب به صورت برگه ای جدا وجود دارد تا با مطالعه کردن کتاب و پاسخ دادن به سوالات، مطالب بهتر در ذهن ماندگار شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما