loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فهرست آثار خطی در موسیقی

فارسی عربی و ترکی

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده محمدتقی دانش پژوه

گردآورنده کتاب قدرت الله پیشنماززاده

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 524

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27849 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
28,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

همۀ جاذبه­ های لطیف طبیعی و آواها و صداها و نغمه­ های احساس برانگیز طبیعت سخن از امیال درونی و جلوه ­گر طبیعت فطری انسان است و نشانۀ زبان حال و احساسات بشر است. این هنر چون سخنوری و بلاغت و جنبه­ های علمی و عملی آن از دیرباز نزد دانشمندان از دو جنبۀ علم و فن برخوردار است که نخستین آن از یونان و دیگری از ایران است. این کتاب حاصل سالها مطالعه و یادداشت های سفرهای تحقیقاتی به دانشگاه ها و کتابخانه­ های داخل و خارج ایران است. در این کتاب آثار دانشمندان و نویسندگان در زمینۀ موسیقی و غنا و مغّنیان و خنیاگران آغازین به رهروان و پیروان این هنر در ایرانشهر و دیگر سرزمین ها معرفی و دربارۀ کارهای علمی و عملی آنان بحث و تحقیق می­ شود.

مؤلف نام هر نویسنده را به سال شمار و سده می ­آورد و کنجکاوانه آثارش را در زمینۀ موسیقی بررسی کتاب شناسانه می­کند و سپس از نسخه­ های آن در ایران و مراکز علمی دیگر سرزمینها نام می­برد., , این کتاب اثری ایده آل برای کسانی است که در حوزۀ نسخه های خطی کار می کنند و همچنین برای استادان و دانشجویان رشته های هنر به ویژه موسیقی کتابداران و علاقه مندان بسیار سودمند است., , کتاب شامل پانزده فصل است.

عناوین فصلها عبارت اند از: خنیاگران حجاز و شام و بغداد و ایرانشهر؛ خنیاگران اندلس؛ دیگر خنیانگرانی که به دربار خلفا رفت وآمد داشته اند؛ فهرست کتابهای یونانی و هندی ترجمه شده به عربی؛ فهرست کتابهای عربی در موسیقی و سماع؛ آثار شناخته شده فارسی در موسیقی و سماع؛ دوازده متن ارزنده و بزرگ فارسی در موسیقی؛ ادوار سلطانی؛ نامه های فارسی؛ مجموعه های عربی و فارسی؛ آثار گمنام در موسیقی هندی؛ آثار گمنام فارسی در موسیقی ایرانی؛ رساله ها و کتابهایی به اردو در موسیقی؛ روایی و ناروایی موسیقی و سماع صوفیانه و غنا در برخی رسائل و نوشته های پیشینیان؛ و موسیقاران قدیم و نام آنان در کتابهای تاریخ و تذکره. نتیجه و نمایۀ کتاب بسیار راهگشاست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما