loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روابط صنعتی: نظام روابط کار (با تأکید بر حوادث ناشی از کار)

ویراست سوم

5 (1)

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده شمس السادات زاهدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 417

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 27884 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
160,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر برای شناخت و درک بهتر نظام روابط صنعتی، عوامل تشکیل دهنده آن و آثار متقابل این نظام و کل جامعه بر یکدیگر تدوین شده است. بنابراین، محتوای کتاب، علاوه بر دانشجویان دانشگاه ها، برای کلیه کسانی که به نحوی با مسائل کار و کارگری ارتباط دارند قابل استفاده است.

این کتاب در سیزده فصل تنظیم شده است.
در فصل اول به طرح کلیات پرداخته می شود و در فصل دوم، پس از اشاره هایی به جهان بینی نظام مند، روابط صنعتی در قالب نظام مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصول بعدی سعی شده است که عوامل تشکیل دهندة نظام روابط صنعتی با تفصیل بیشتری تحلیل شود.
در فصل سوم، مزد و اهمیت آن در استقرار روابط صنعتی سالم، بررسی می شود و سپس یک نظام مناسب مزد معر فی می گردد.
فصل چهارم، با طرح سازمان های کارگری آغاز می شود و با یک بررسی تطبیقی در سیر تطور این سازمانها در چند کشور جهان ادامه می یابد.
سازمان های کارفرمایی که برای حمایت از منافع کارفرمایان در مقابل سازمانهای کارگری به وجود آمده اند در فصل پنجم معرفی می شوند.
فصل ششم، اختصاص به شناساندن سازمان بین المللی کار دارد، سازمانی که از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت های کشورهای عضو به وجود آمده است.
وجود اختلاف بین عومل کار امری انکارناپذیر است. بررسی این اختلافات و دعاوی و اینکه چگونه می توان میزان آنها را به حداقل رساند، موضوع فصل هفتم است.
در دو فصل، هشتم و نهم، به بررسی و تحلیل روابط جمعی کار، یعنی مذاکره ها و پیمان های جمعی و اعتصاب و آثار آن پرداخته شده است.
فراوانی و تکرار حوادث ناشی از کار در کارگاه ها و کارخانه های کشور و پیامدهای زیانبار حوادث مزبور موضوع فصل دهم کتاب است که در آن به آخرین آمارهای منتشر شده در زمینه حوادث ناشی از کار اشاره و پیشنهادهایی برای تقلیل حوادث ارائه می شود.
بررسی امکان مشارکت کارکنان در اداره امور محل کار و ایجاد دموکراسی صنعتی و مطالعه تطبیقی این امر در چند کشور در فصل یازدهم مطرح می شود.
اهمیت آموزش در درک صحیح تر وظایف و مسئولیت ها را طرفین کار امری بدیهی می دانند و برای تأکید بر این مهم فصل دوازدهم در نظر گرفته شده است.
نظام مجموعه ای از اجزای وابسته به هم است که با نظم و سازمان خاصی در کنار هم فعالیت می کنند تا با ارتباطات کنشی و واکنشی خود امکان تحقق هدف های نظام را فراهم آورند. برای ادامه فعالیت مناسب نظام باید بین اجزای آن تناسب و سنخیت وجود داشته باشد، در غیر این صورت در کار نظام خلل وارد می شوذ. در صورت نبود تناسب و هماهنگی در نظام، پدیده کارآفرینی در جامعه گسترش نمی یابد و نهادینه نمی شود. کارآفریی و ارتباط آن با نظام روابط کار موضوع فصل سیزدهم است.

عناوین فصل های کتاب از این قرار است:
- فصل اول: کلیات
- فصل دوم: نظام روابط صنعتی
- فصل سوم: مزد و نقش آن در روابط صنعتی
- فصل چهارم: سازمان های کارگری و روابط صنعتی
- فصل پنجم: سازمان های کارفرمایی
- فصل ششم: سازمان بین المللی کار
- فصل هفتم: اختلاف های ناشی از روابط صنعتی
- فصل هشتم: مذاکرات و پیمان های جمعی
- فصل نهم: اعتصاب و آثار آن
- فصل دهم: ایمنی، بهداشت و حفاظت کار
- فصل یازدهم: مشارکت کارکنان در مدیریت
- فصل دوازدهم: آموزش
- فصل سیزدهم: کارآفرینی و نظام روابط کار
- پیوست ها (10 پیوست)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما