loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انیس العاقلین: متنی انتقادی از قرن یازدهم

ناشر سفیر اردهال

نویسنده قاری گیلانی

تصحیح و تعلیق نازیلا ابویی مهریزی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 658

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در فن نثر، اثر جاودانه سعدی «گلستان»، که هیچ خزانی دست تطاول بر بهار دل انگیزش نگشوده و چهره دلارایش بسان نوعروسان بی خلل مانده، در دوره های مختلف مورد تقلید بوده و نویسندگان بسیاری طبع و ذوق خویش را چون او آزموده و بر دفتر زرنگار ادب، اوراق زرّین بسیار افزوده اند. از جمله این آثار «انیس العاقلین» اثر ملامیر قاری گیلانی است..
ملامیر قاری گیلانی، ادیب، حکیم، منجّم، شاعر و نویسنده قرن های دهم و یازدهم هجری است. این حکیم دوره صفوی، در بسیاری از علوم توانا و صاحب اثر بوده است.
وی «انیس العاقلین» را به تقلید از گلستان سعدی نگاشته و در سال ۱۰۰۵ ه. ق آن را به مولانا اسحاق تقدیم کرده است. کتاب شامل حکایت های اخلاقی به نثر و آمیخته به نظم، سروده ها از سعدی، خود او و دیگران است. نثر آن مسجع و آهنگین، اما به دور از دشواری های لفظی است. مصحح این کتاب را با مقابله سه نسخه خطی موجود از اثر، تصحیح و منقّح و آن را به خوانندگان پارسی زبان تقدیم کرده است.
مصحح در مقدمه ابتدا به زندگی و آثار ملامیر قاری گیلانی پرداخته، سپس با نگاهی گذرا به وضع ادبیات در دوره صفوی، از معاصران مورد توجه وی، مشخصات نسخ خطی موجود از اثر و ویژگی های آن ها می گوید. روش تصحیح کتاب، کیفیت تألیف و ویژگی های سبکی انیس العاقلین از دیگر مواردی است که مصحح بدان پرداخته است. مقایسه صورخیال در گلستان و انیس العاقلین بخش دیگری از مقدمه را شامل می شود. بعد از مقدمه، متن انیس العاقلین آمده و پس از آن تعلیقات شامل لغت نامه، فهرست ها، منابع و تصاویر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما