loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اتباع و مهملات در زبان فارسی

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده مصطفی ذاکری

سال نشر : 1381

تعداد صفحات : 209

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تحقیق در ریشه یابی لغات متداول زبان فارسی در مقوله های صرف ونحو و دستور زبان فارسی، و همچنین مسائل زبان شناسی، موردنظر مؤلف بوده است، به طوری که وی در پیشگفتار یادآوری کرده، بیش از سی سال به جمع آوری (اتباع و مهملات در زبان فارسی) مشغول بوده است. اتباع (etba) به معنی آوردن دو لفظ به دنبال هم است، به گونه ای که دومی تأکید لفظ اول باشد، مانند: شیله پیله، اخم تخم، آس و پاس، تب و تاب و بود و نبود و غیره. پرداختن به این مقوله و پی جویی و پژوهش در این عرصه کمتر میان محققان متداول بوده و شاید کمتر کسی برای غور و بررسی به این میدان وارد شده است.

مؤلف با کوشش و پشتکار این پژوهش را گسترش داده، حدود یک هزار و پانصد کلمه مرکب را یافته، و این بحث شیرین را به صورت کتاب ارائه داده است.اثر حاضر در شش فصل تبویب و هر فصل به بخشهای مختلف تقسیم شده است که مجموعاٌ به 41 مورد می سد. در قسمت دوم کتاب چهار پیوست که هر یک به عناوین متفاوت تقسیم بندی شده است اتباع در لهجه ها و گویش های مختلف ایرانی و نیز بعضی زبانهای خارجی را مورد بررسی قرار می دهد. مجموعه ای از مهملات مختلف و اتباع متوازی و متساوی در ادب فارسی گردآوری شده که حاصل سعی و اهتمام گردآورنده است. کتابنامه و نمایه اتباع و مهملات هم در پایان کتاب افزوده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما