loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آثار تاریخی ورارود و خوارزم (دوره سه جلدی)

ناشر سخن | بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار

نویسنده منوچهر ستوده

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 1593

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

ورا رود یا به عربی "ماورالنهر"، عنوانی است که به سرزمین های آن سوی رود سیحون و جیحون داده می شود. سمرقند و بخارا از شهرهای معروف این ناحیه به شمار می رود. این مجموعه سه جلدی حاصل مسافرت و مشاهدات محلی و تحقیقات گسترده ی استاد منوچهر ستوده درباره ی آثار تاریخی شهرها و مناطق مختلف ورارود (ماورالنهر) و خوارزم است. مطالب کتاب مجموعه ای از تحقیقات مولف در کنار یادداشت های مفصل مسافرت پس از مشاهدات محلی و عکس هایی از آثار تاریخی مناطق یاد شده است. در جلد اول، ابتدا کلیاتی درباره ی جغرافیای تاریخی ورارود و سپس سال شماری از وقایع مهم آن خطه آمده است. آن گاه از مشخصات و مصطلحات معماری این سرزمین سخن رفته است. بخش دوم و اصلی کتاب حاوی اطلاعات مفصلی از جغرافیای تاریخی و آثار تاریخی دو شهر سمرقند و بخاراست. در پایان کتاب بیش از صد صفحه به عکس های سیاه و سفید از آثار تاریخی دو شهر یاد شده به چاپ رسیده است. بر اساس یادداشت اول کتاب، دو جلدی بعدی به سایر شهرها و مناطق آن سرزمین اختصاص خواهد داشت.

نگارنده در جلد دوم از معرفی آثار تاریخی ورارود و خوارزم به آثار موجود در شهرهای ترمذ، ختلان، شهر سبز (کش)، حصار، پنجکنت، بدخشان، مرو، ختل و... می پردازد. وی با سفر به ورارود و بازدید از آثار و ابنیه ی تاریخی منطقه، حاصل مشاهدات خویش را در کتاب آورده است. نویسنده هم چنین به آبادی های بین راه اشاره دارد و مسیر شهرهای اصلی را ترسیم می کند. مساجد و مقابر، بیش ترین آثاری است که به آن ها اشاره شده است. از جمله ی این آثار می توان به آرامگاه رودکی، معبد پنجکنت، مقبره ی خلیفه حسن بدخشانی، مسجد جامع دوشنبه، حمام های دهکده ی زرافشان، غارهای مسکونی و قلعه های کنار دریای پنج، آتشکده ی ورنگ و... اشاره کرد. بخش دوم کتاب با عنوان "پیوست ها"، به معرفی آثار و بناهای تاریخی غزنی، بلخ، هرات و دهستان اختصاص دارد؛ ضمن آن که متن کتیبه ی سرخ کوتل بغلان ـ متعلق به کنشیکا، پادشاه کوشانی سده ی دوم میلادی ـ به آن ضمیمه شده است. در این بخش تحلیل و ترجمه ی کتیبه ی مزبور اثر عبدالحی حبیبی، که در سال 1342 ش در کابل منتشر شده، به تفصیل آورده شده است. پایان بخش مطالب کتاب نیز تصاویر متعددی از آثار و ابنیه ی معرفی شده در کتاب است.

«ولایت فرغانه از اقلیم پنجم است و در کناره معموره عالم واقع شده، شرقی او کاشغر و غربی سمرقند و جنوبی کوهستان سرحد بدخشان». فرغانه ولایتی کوچک است، اما غله و میوه اش فراوان. در اطراف آن کوهستان قرار دارد، به جز غرب آن که سمرقند و خجند واقع است. دریای سیحون، که به آب خند شهرت دارد، از میان همین ولایت می گذرد و به طرف غرب می رود. در جلد سوم از مجموعه «آثار تاریخی ورارود و خوارزم» موقعیت جغرافیایی فرغانه، خجند، و خوقند، شرایط آب و هوایی، جغرافیای تاریخی، تاریخ، و آثار و بناهای تاریخی موجود مناطق مذکور بررسی و افزون بر آن درباره اندیجان، نمنگان، تاشکند، خیوه، کاث، هزاراسب، خانقاه و لورگنج توضحیاتی داده شده است. بخشی از کتاب حاوی تصاویر آثار تاریخی شهرهای مذبور است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما