loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب الصیدنه فی الطب

5 (1)

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده ابوریحان بیرونی

مستندساز عباس زریاب

تصحیح و تعلیق عباس زریاب

سال نشر : 1370

تعداد صفحات : 872

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب عربی الصیدنه فرهنگی است الفبایی درباره داروهای گوناگون، همراه با نام هر دارو به زبان های مختلف (عربی، یونانی، سریانی، هندی و برخی از زبان های آسیای مرکزی و جنوبی)، و توضیحاتی درباره نام عربی داروها و صورت های گوناگون و مترادفات آنها و نمونه های بسیاری از اشعارعربی که نام داروها در آنها آمده است. در این کتاب همچنین به شکل و بو و کیفیات دیگر داروها در آنها آمده است. در این کتاب همچنین به شکل و بو و کیفیات دیگر داروها و مبدأ و صفات آنها و تقلباتی که داروسازان در داروهای مختلف می کنند و نیز بدل یا جانشین داروها و گاهی هم خواص درمانی آنها اشاراتی شده است.

تنها نسخه عربی به دست آمده از این اثر دارای تاریخ کتابت 678ق است که در مقایسه با ترجمه فارسی آن، که ظاهراٌ کامل است، 18 افتادگی دارد. کتاب حاضر را می توان کاملترین و صحیحترین نمونه تصحیح شده عربی الصیدنه دانست. بحث درباره نسخه های گوناگون عربی و فارسی این کتاب و تفاوتهای آنها با هم، ارائه دلایلی دال بر راه یافتن اضافاتی به نسخه های ترجمه فارسی این اثر، تعیین افتادگیهای نسخه اصلی، معرفی چاپهای عربی و ترجمه های روسی و فارسی و آلمانی اثر ازجمله اطلاعات ارزشمندی است که در مقدمه مفصل مصحح می خوانیم. مصحح مواضع مطابق آن در ترجمه فارسی پر کرده است.

فهرست های راهنمای مفصل (در 159 ص)، خصصوصاٌ «فهرست نام های علمی گیاهان و جانوران و کانیها» و «فهرست لغات یونانی»، ازجمله ویژگی های این کتاب است. از کتاب الصیدنه دو ترجمه در دست است. ترجمه فارسی از ابوبکربن علی عثمان کاشانی (که باهمت و تصحیح منوچهر ستوده و ایرج افشار و توسط شرکت افست، در سال 1358 در دو جلد منتشر شد) و ترجمه روسی از او. ای. کریموف (تاشکند، 1973). مقدمه کتاب را هم ماکس مایرهوف در سال 1932 به آلمانی ترجمه کرده است. کتاب حاضر با چاپ و کاغذ و صحافی مرغوب و حروف چینی و صفحه آرایی و شیوه ارجاعاتی مناسب با چنین متونی عرضه شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما