loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار ابوعبدالرحمن سلمی (دوره دو جلدی)

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

گردآورنده کتاب نصرالله پورجوادی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 1105

معرفی کتاب

ابوعبدالرحمن سلمی (متوفی 412ق) از نویسندگان و مورخان ایرانی قرن 4 و اوایل قرن 5 ه.ق است و غالب آثار باقی مانده از وی درباره تصوف و عرفان اسلامی، تاریخ تصوف و شرح احوال و عقاید مشایخ صوفیه در قرنهای سوم و چهارم هجری -عصر طلایی تصوف- است. جلد نخست کتاب حاضر شامل بخشهایی است از حقایق التفسیر به تصحیح پل نویا و با مقدمه لویی ماسینیون، بخشی از تاریخ الصوفیه مصحح لویی ماسینیون، جوامع آداب الصوفیه و آداب الصحبه و حسن العشره، به تصحیح ایتان کولبرگ، درجات المعاملات به تصحیح شادروان احمد طاهری عراقی (این رساله برای نخستین بار در همین کتاب چاپ شده است).

سه مقدمه از پل نویا و لویی ماسینیون به ترجمه احمد سمیعی، و یادداشتی بر تفسیر ابوالحسن نوری به قلم اسماعیل سعادت از دیگر مطالب کتاب است.حقائق التفسیر -کتابی از سلمی که بخشهایی از آن در این مجموعه آمده- مجموعه ای است از قدیمترین و مهمترین کتب تفسیر که تفسیر منسوب به امام صادق (ع) و تفسیر ابن عطا در آن درج شده است. نصرالله پورجوادی در مقدمه کتاب شرح مبسوطی درباره زندگی، افکار و آرا، و آثار سلمی، و همچنین آثاری که از سلمی در این کتاب درج شده و شیوه تصحیح و چاپ آنها آورده است. جلد دوم مشتمل است بر ده کتاب و رساله عربی که هشت تای آنها قبلاٌ چاپ شده است و دو اثر برای اولین بار در این مجلد منتشر می شود.

مشخصات بعضی از این ده رساله را، که برخی از آنها برای اولین بار در این مجموعه چاپ شده، می آوریم:
کتاب السماع;، به تصحیح نصرالله پورجوادی
آداب الصحبه و حسن الشعره;، به تصحیح م. ی. قسطر
مناهج العارفی;، به تصحیح ایتان کولبرگ
کتاب نسیم الارواح
کتاب کلام الشافعی فی التصوف;، به تصحیح احمد طاهری عراقی
کتاب الفتوه;، به تصحیح سلیمان آتش
الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه;، به تصحیح ابومحفوظ الکریم المعصومی
المقدمه فی التصوف و حقیقه، به تصحیح حسین امین.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما