loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعلیقاتی بر ارزش معرفت شناختی تجربه دینی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده علی شیروانی

ویراستار سعیدرضا علی عسگری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 291

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

یکی از مهم ترین و شاید مهم ترین مدافع تمثیل تجربه دینی به تجربه حسی امروزه ویلیام آلستون، معرفت شناس برجسته آمریکایی و فیلسوف دین معاصر است که به سبب پژوهش های جامع، نظریه های بدیع و آثار برجسته اش در حوزه های فلسفی و دینی مورد توجه فیلسوفان و الهی دانان قرار گرفته است. دیدگاه های او ـ که به دلیل جدید بودن و انتشارش پس از کتاب دیویس در این کتاب مطرح نشده است ـ گامی جدید در راه تبیین ارزش معرفتی تجربه دینی از طریق تمثیل آن به ادراک حسی است و تقریری تازه از برهان تجربه دینی به معنای گسترده آن که مورد نظر دیویس است به شمار می رود.
وی با رویکردی معرفت شناسانه به تجربه دینی می پردازد و معتقد است ساخت تجربه دینی همانند تجربه حسی بوده و از این رو، ادراکی تجربی از متعلق خود را در اختیار صاحب تجربه می نهد. البته آلستون تنها نوع خاصی از تجربه دینی را در نظر دارد و آن تجربه ای است که صاحب آن تجربه آن را آگاهی بی واسطه به خداوند تلقی می کند. وی این تجربه را که بدون واسطه هرگونه ادراک حسی دیگر است و مستقیماً به صورت احساس حضور خداوند دریافت می شود، تجربه عرفانی و نیز تجربه خدا می نامد و توجه دارد که نه تجربه عرفانی و نه تجربه خداوند، در این صورت خاص منحصر نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما