loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد و بررسی منابع تاریخی فتوح در سه قرن اول هجری با رویکرد فتوح ایران

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده حسین عزیزی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 436

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «نقد و بررسی منابع تاریخی فتوح در سه قرن اول هجری (با رویکرد فتوح ایران)» در چهار فصل به تاریخ نگاری فتوح در حوزه شرقی خلافت اسلامی، مهم ترین فتوح و بررسی زمینه ها و شرایط آن ها پرداخته است.

کتاب در فصل های «کلیات»، «فتوح نگاری فقهی ـ حدیثی»، «فتوح نگاری محلی ـ جغرافیایی» و «فتوح نگاری های سیره شناختی و عمومی» با تقسیم بندی منابع، 47 عنوان از منابع فتوح نگاری ایران را از دیدگاه مطالعات سندشناختی، کتاب شناختی، روش شناختی، رجالی و تاریخی بررسی کرده است.

فصل نخست کتاب، سیمای عمومی پژوهش براساس پیشینه و ادبیات موضوع، اهداف و اهمیت پژوهش، پرسش ها و فرضیه ها، همچنین نقد و خلاصه معرفی منابع مورد مطالعه را ارایه می کند. فتوح نگاری اسلامی، راه های شناخت نخستین منابع تاریخی مکتوب، زمینه ها و علت های فتوح نگاری، آغاز فتوح نگاری، نخستین مرکزهای فتوح نگاری، جایگاه اسناد در تاریخ نگاری و فتوح نگاری عراق، انواع فتوح نگاری و آسیب شناسی فتوح از دیگر مسایل مطرح شده در این فصل به شمار می روند.

«فتوح نگاری فقهی ـ حدیثی» نیز به منابعی پرداخته است که همه یا بخشی از فصل هایش را به منظور روشن کردن احکام و حقوق مالی و امور اداری دولت اسلامی در برخورد با سرزمین های فتح شده اختصاص داده است.

فصل سوم کتاب به بررسی فتوح نگاری های محلی و جغرافیایی پرداخته است که شاخه ای از تاریخ نگاری سیاسی و نوعی «فرهنگنامه تاریخ های محلی» به شمار می روند. زنجیره ای از فتوح نگاری محلی ـ جغرافیایی که از حدود 170 هجری قمری آغاز و به بلاذری (279 ه.ق) پایان می یابد.

فصل چهارم به بررسی کتاب های «الفتوح» ابن اسحاق، «سیف بن عمر تمیمی» و «ابوحذیفه اسحاق بن بشرمروزی» که تاریخ عمومی به شمار می روند، همچنین «تاریخ خلیفه بن خیاط» درباره تاریخ پیامبران خلیفه ها و سلاطین و کتاب «الاخبارالطوال ابوحنیفه دینوری» درباره اخبار پادشاهان ایران قبل از اسلام پرداخته است.

«سخن پایانی» این کتاب با پیشنهادهایی مانند بازسازی کتاب ها و تک نگاری های فتوح، تهیه دانشنامه جامع فتوح، نقد و بررسی و مقایسه سندی و محتوایی روایات و رجال شناسی منابع تاریخی به پایان رسیده است.

منابع تاریخی که به فتوح در سه قرن نخست قمری پرداخته با تاثیر از انگیزه های سیاسی و فقهی گردآوری و بیشتر آن ها در عراق و به شیوه روایی و اسنادی تدوین شده است. قاضیان و کاتبان از افرادی به شمار می روند که در نوشتن این تاریخ نگاری ها نقش اساسی داشتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهدی قنبری

کتابیست مناسب افرادی که علم رجال رو دنبال میکنند، بکار عوام نمیخوره، چون اول تا آخرش در مورد تاریخنگاران و راویان احادیث هست.

16 شهریور 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما