loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا و برخی از فیلسوفان صدرایی معاصر

ناشر امیرکبیر | پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده عباس نیکزاد

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 306

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این اثر به دنبال بررسی نسبت عقل و دین در نظر برخی از صاحب­نظران و فیلسوفان اسلامی است. شخصیت­هایی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته­اند عبارت­اند از: صدرالمتألهین شیرازی(ره)، علامه طباطبایی(ره)، شهید آیت الله مطهری(ره)، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی. وجه اشتراک شخصیت­های یاد شده، حکمت متعالیه است که صدرالمتألهین مؤسس و سایرین از پیروان حکمت متعالیه محسوب می­گردند. این کتاب در شش فصل تنظیم شده است.

فصل اول «پیشینه بحث نسبت عقل و دین در تاریخ اسلام» را مورد بررسی قرار داده و تاریخچه­ای از بحث را با معرفی سه رویکرد اهل حدیث، مکتب معتزله و مکتب اشاعره ارائه نموده است.

فصل دوم به بررسی «عقل و دین در مکتب صدرالمتألهین» پرداخته است. علاوه بر کلیاتی در توضیح معنای عقل و دین و... نسبت عقل و دین در برخی آموزه­های دینی از منظر ملاصدرا مورد بررسی قرار گرفته است. این آموزه­ها عبارت­اند از: رابطه خدا با جهان و انسان، علم الهی، حدوث و قدم عالم، معاد جسمانی، خلود در عذاب، سریان درک و شعور و عشق در همه موجودات و خلقت ارواح قبل از ابدان.

فصل سوم «عقل و دین در نگاه علامه طباطبایی» را مورد بررسی قرار می­دهد. در مباحث کلی این فصل، موضوعات معنای عقل، نسبت عقل و دین، نیاز بشر به دین، دین و تفکر منطقی آمده است. آموزه­های دینی که نسبت عقل و دین در آن از منظر علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته است عبارت است از: الهیات و معارف دینی، اثبات وجود خدا، افعال الهی، تکالیف دینی، مجازات اخروی، شفاعت اخروی، متشابهات در قرآن، جهاد ابتدایی و برده­داری.

فصل سوم به بررسی دیدگاه آیت الله مطهری اختصاص دارد. در گفتار اول، با عنوان کلیات، نسبت عقل و دین، اسلام و پرورش عقل، تجلیات عقل­گرایی در اسلام آمده است. و در گفتار دوم این فصل، نسبت عقل و دین در خداشناسی، جبر و اختیار و قضا و قدر، ختم نبوت، مجازات اخروی، مسائل فقهی، آموزه­های اقتصادی اسلام مستند به آثار استاد مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم، آراء استاد مصباح یزدی آمده است. در مباحث کلی این فصل، خواننده با تعریف عقل و دین، نسبت عقل و دین، تطابق یا تعارض عقل و شرع و پیامدهای منفی انکار عقل و ادراکات عقلی در آموزه­های دینی آشنا می­شود.

توحید در فاعلیت، صفات خدا، کمال نهایی بودن قرب به خدا، قرب به خدا و خوشبختی، اعجاز، عبادت، نیت قلبی، اخلاق و حقوق، موضوعاتی است که نسبت عقل و دین در نحوه تبیین آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل پایانی به تبیین دیدگاه­های آیت الله جوادی آملی می­پردازد. عناوین قسمت­های این فصل عبارت­اند از: تعریف دین، تعریف عقل و کارکرد آن، حجیت و اعتبار عقل، نسبت عقل و دین.

لازم به ذکر است که نویسنده در این اثر، تنها به نقل مباحث و دیدگاه­های شخصیت­های مورد نظر بسنده نکرده است؛ بلکه تا حدودی به نقد و ارزیابی مباحث و دیدگاه­ها نیز پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما