loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انوار اخلاقی 3: پندهای رسول اعظم صلی الله علیه و آله به عبدالله بن مسعود

درسهای اخلاق حضرت آیت الله علوی گرگانی

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محمدعلی علوی گرگانی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 158

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب که به سفارش برخی از طلاب، مریدان و دوستان معظم له آماده گشته، مشتمل بر درس های اخلاقی ایشان می باشد.

عناوین بخش های مختلف این کتاب عبارتند از: مقدمه، شرح حال عبدالله بن مسعود، صبر در مشکلات، ثواب صابرین، علائم صابرین، علامت زهد، نحوه مواجهه با فقر، دنیا برای کافران است، علامت شوق به بهشت، هلاکت دنیاپرستان، آگاهی از حالات برخی پیغمبران، بینش پیغمبران، ساکنین جهنم و بهشت، مردم آخرالزمان، دنیاپرستان، نحوه رفتار با بی دین، علائم دنیاپرستان، علمای آخرالزمان، اثر علم بی عمل، اثر یادگیری قرآن و علم بی عمل، دوستان شایسته، مردمان دنیاپرست، ترس از خدا، رها کردن کارهای بیهوده، رها نکردن اطاعت، دوری از دنیا، دوری از غرور، تفکر در آیات قرآن، اجتناب از گناهان، دوری از غضب، آرزوی کوتاه، دلبستگی به دنیا، مردم آخرالزمان، رباخواری و اثرات آن، زندگی سخت با ترک یاد خدا، تمسخر مؤمنین، مستی گناه، دنیا ملعون است، اخلاص در عمل، رها کردن نعمت های دنیا، هدف در اعمال، ستایش مردم، زیاد کردن عمل خوب، تأخیر در توبه، تکیه به دنیا زدن، عبرت گرفتن از گذشتگان، تقوا در همه حال، دشمنی با شیطان، محاسبه نفس، صحبت بدون علم، غصه روزی خوردن، تجارت آخرت، اثر ذکر خدا، دوست داشتن صلحاء، شرک به خدا، با اولیاء بودن، وقار داشتن، دوری از گناهان، حفظ زبان، مراقبت از باطن، یاد قیامت، ترس از خدا در همه حال، انصاف، خشوع بیهوده، سختگیری با مردم، راستگویی و احسان.

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم:

موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل ها را صفا می بخشد و چشم جان را به دنیای پُر رمز و راز معنویت می گشاید. خداوند متعال در کتاب شریف قرآن، یکی از مهم ترین تکالیف رسول خدا (ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می کند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در زمان ها و مکان های مختلف و به مناسبت های گوناگون، زبان به وعظ و اندرز می گشودند و مردم را از سرچشمه جوشان حکمت های الهی خود، سیراب می ساختند و زنگار غفلت را از آینة قلب آنان می زدودند. یکی از مهم ترین مواعظی که رسول خدا (ص) بیان فرموده اند، موعظه ای است که ایشان آن را خطاب به یار وفادارشان، عبدالله بن مسعود بیان کرده اند. در این موعظه، تنها عبدالله بن مسعود مخاطب رسول خدا (ص) نیست، بلکه تمام انسان های آزاداندیش دنیا در تمام زمان ها و مکان ها، مخاطب این پندهای جاودانی هستند. این مواعظ، سرشار از حکمت ها و اندیشه های عمیق الهی است که فهم و درک آن می تواند وسیله ای برای سیر و سلوک باشد، و گنجینه ای از معارف زلال دینی است که شناخت آن بر همگان واجب است.

شرح زندگی ابن مسعود
در شرح زندگی ابن مسعود در این کتاب می خوانیم:
«عبدالله بن مسعود از بزرگان صحابه پیامبر و از قاریان و حافظین قرآن کریم است او کسی است که هفتاد سوره قرآن را مستقیماً از رسول خدا شنیده و ضبط نمود. ایشان از اصحاب بدر است و در بیشتر غزوه ها در رکاب پیغمبر خدا (ص) حاضر بود و در جنگ بدر سر ابوجهل را برید و نزد پیامبراکرم (ص) آورد. او جزء دوازده نفری است که هنگام تصدی خلافت توسط خلیفه اول به او اعتراض نمود و گفت می ترسم شما به زمان جاهلیت بر گردید مگر نه پیغمبر (ص) علی (ع) را برگزیده و وصی خود قرار داد؟ علی از هر جهت از تو افضل است. پس از جمع آوری قرآن ها توسط خلیفه سوم، ابن مسعود از دادن قرآنش خودداری کرد. خلیفه سوم از وی ناراحت شد و با ضربات لگد، پهلویش را شکست و او را در بستر بیماری انداخت که به مرگ او منجر شد. ابن مسعود از جمله هفت نفری است که از امیرالمؤمنین علی (ع) منقول است که فرمود: به برکت او و ابوذر و مقداد و حذیفه و سلمان و عمار برکات آسمان نازل می شود و امام ایشان من هستم. وقتی ابن مسعود بر جنازه ابوذر نماز خواند و او را به خاک سپرد، خلیفه سوم او را احضار نمود و از او باز خواست کرد که چرا بر ابوذر که مورد خشم من است نمازخواندی و او را دفن کردی و برای این خاطر او را چهل تازیانه زد.

از مفاخر ابن مسعود است که وقتی حضرت فاطمه زهرا (س) از دنیا رفت و به شهادت رسید از جمله اشخاص انگشت شماری بود که امام علی (ع) به او اجازه داد تا بر جنازه دختر پیغمبر حاضر شده و نماز بخواند و عاقبت ابن مسعود بر اثر ضربات لگدی که توسط خلیفه سوم متحمل شده بود، در سن شصت و چند سالگی از دنیا رحلت کرد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما