loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلام و الگوی مصرف: درآمدی بر مقدار و چگونگی مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده علی اکبر کلانتری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 344

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 2956 10003022
19,000 17,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده کتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر کم و کیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» با توجه به تأثیر نحوه درآمد و مخارج در سرنوشت انسا ن، ارایه الگویی اسلامی برای مبارزه با فرهنگ نادرست مصرف را دلیل اصلی تدوین اثر خود عنوان کرد.

حجت الاسلام دکتر علی اکبر کلانتری در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران، ترویج و گسترش فرهنگ اسراف و تبذیر در عرصه های گوناگون زندگی اجتماعی را یکی از معضلات جامعه برشمرد و گفت: لزوم ایجاد تغییر در نگرش های کلی و رفتارهای جزیی اقشار گوناگون اجتماع، من را بر آن داشت تا با استناد به منابع معتبر دینی و اسلامی، پژوهشی در این زمینه انجام دهم.
وی افزود: انتخاب الگوی صحیح مصرف و چگونگی گذران زندگی و نحوه درآمدها و مخارج، تأثیر حتمی بر سرنوشت انسان ها در دنیا و آخرت دارد. به همین دلیل تبیین الگوی مصرف از نگاه دین ضروری به نظر می رسد.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 88 با عنوان «سال اصلاح الگوی مصرف» اظهار داشت: با درست مصرف کردن و حذف هزینه های زاید، هزینه های کمتری در داخل کشور صرف می شود و نیاز کمتری به واردات خواهیم داشت و از طریق صرفه جویی در خروج ارز می توانیم با انجام تدابیر و برنامه ریزی هایی کلان، به پیشرفت های گسترده ای دست یابیم.
وی افزود: لازم است کارشناسان و متخصصان در زمینه های گوناگون تحقیقات عمیقی انجام دهند و متخصصان تألیف و تحقیق، مجموعه ای جامع و علمی را به جامعه ارایه کنند تا در تمامی عرصه ها، نهضتی بزرگ و نتیجه بخش ایجاد شود و بتوانیم احکام دین اسلام را در تمامی ابعاد در جامعه اجرا کنیم.
حجت الاسلام کلانتری گفت: اگر مردم جامعه و دستگاه های دولتی ما با نگاه سطحی و شعاری با این مقوله برخورد نکنند و آن را اولویت کارهای خود قرار دهند و از طریق فعالیت های علمی، عملی و تدوین و اجرای آیین نامه هایی در این زمینه اقدام کنند، می توان دشوارترین مشکلات را نیز پشت سر گذاشت.
نویسنده این کتاب، دلیل بسیاری از فقرها و اختلافات طبقاتی موجود در جامعه را عدم توجه به الگوهای صحیح مصرف می داند و معتقد است: اگر خانواده ها در مصارف خود به درستی و با برنامه ریزی عمل کنند، به دارایی های خود قانع باشند، کمتر ابراز نیاز می کنند و می توانند از درآمد خود بخش بیشتری را به سرمایه گذاری و مصرف در آینده اختصاص دهند.
از دیگر تألیفات این نویسنده دینی می توان کتاب های «فقه و پوشش بانوان»، «نقش دانش رجال در تفسیر و علوم قرآنی»، «اخلاق و آداب دانشجویی»)0دفتر نشر معارف)، «اخلاق و آداب کسب تجارت»، «اخلاق و آداب کارمندان» و «اخلاق زندگی» را نام برد.
وی اکنون در حال تألیف کتابی با عنوان «درآمدی بر اخلاق ورزشی در اسلام» است که از سوی انتشارات دانشگاه شیراز تا چند ماه آینده آماده چاپ خواهد شد.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: کتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر کم و کیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» حاوی سه بخش کلیات و مباحث مقدماتی، بخش تعیین مصارف فردی و بخش تعیین مصارف دولتی است.
وی اظهار داشت: نخستین بخش این اثر حاوی مباحثی چون تعریف مصرف، ضرورت مصرف، تبدیل به مصرف، ضرورت نگاه دینی به مصرف و بحث اسراف است.
این نویسنده حوزه دین تصریح کرد: بخش دوم در 11 بخش به نحوه درست مصارف فردی نظیر خوراکی، بهداشتی، حقوق، اخلاق، انرژی، هزینه های مسکن، مصارف پوششی، تفریحی، رفاهی، تشریفاتی، آرایشی و تجملی پرداخته است و بخش نهایی آن با عنوان مصارف دولتی، معیارهایی را بیان می کند که باید در مصارف دولتی مورد توجه قرار گیرند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما