loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث (دوره دو جلدی)

5 (1)

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

مترجم حمیدرضا شیخی

خوشنویس حسن فرزانگان

با همکاری سید رسول موسوی

زیر نظر حسین دباغ

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 1794

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بهشت و دوزخ ، بنیادی ترین مسئله در حوزه معارف مرتبط با جهان شناسی ، انسان شناسی و دین شناسی است . از نگاه قرآن ، حکمت غایی و هدف نهایی آفرینش انسان و جهان ، بازگشت به خداوند متعال است ، و اگر این هدف نباشد ، نه تنها آفرینش انسان ، بلکه آفرینش جهان ، باطل و بیهوده است . به سخن دیگر ، حکمت آفرینش انسان ، این است که وی با به کار گیری اندیشه و عقل ، با آفریدگار خود ، آشنا شود و با به کار بستن برنامه هایی که او ازطریق پیامبران خود برای سعادت دنیا و آخرت انسان ، ارائه کرده ، به سوی رحمت مطلق خداوند ، ره سپار گردد و برای همیشه از بهترین زندگی ها برخوردار شود . البتّه انسان اگر فرمان عقل را نادیده گرفت و به جای پیروی از آن ، تسلیم هوس های حیوانی خود شد ، آینه دلش زنگار می گیرد ، خدا را فراموش می کند و بدین سان ، از رحمت گسترده او دور می گردد و بدترین گونه زندگی ابدی را برای خود ، رقم می زند .

گزارشِ اجمالی کتاب
کتابی که در برابر شماست ، جمع بندی معارف قرآن و احادیث اسلامی در باره جایگاه ابدی نیکوکاران و سرنوشت حتمی تبهکاران ، با نظمی نوین و تحلیل های مورد نیاز است که در دو بخش ، ارائه می شود : بخش یکم ، در باره بهشت و جایگاه ابدی نیکوکاران و مباحث مربوط به آن است .

در فصل نخست این بخش ، کاربردهای کلمه «جنّت» در قرآن و حدیث ، ارائه می شود و در فصل های بعدی ، جنّتِ موعود در عالم آخرت ، بررسی می گردد . در

فصل دوم ، پس از گزارش احادیث مربوط به آفرینش بهشت و دوزخ ، آرای مختلف در این باره ، نقد و بررسی می شوند .

در فصل سوم ، به مشهورترین نام ها و اوصافی اشاره شده که در قرآن و احادیث ، برای بهشت موعود ، به کار رفته اند و سایر موارد (مانند : «غرفه» و«روضه») ، ضمن مباحث بعدی مطرح می گردند .

جاذبه های مادّی و معنوی بهشت ، موضوع فصل چهارم است . در این فصل ، جاذبه های دیداری ، خوردنی های لذیذ ، آشامیدنی های گوارا ، آوازهای خوش ، همسرانِ زیبا ، خدمتکارانِ مرواریدگون و مَرکب های راهوار بهشت ، به تفصیل ، گزارش شده اند و افزون بر این ، تأکید گردیده که در بهشت ، هر چه دل بخواهد و دیده از آن لذّت بَرَد ، وجود دارد ؛ امّا بالاترین لذّت در بهشت ، خشنودی خدا و محبّت و دیدار قلبی اوست .

در فصل پنجم ، به آنچه در بهشت (مانند : خستگی ، ترس ، غم ، بیماری های جسمی و روحی ، خواب و پیری) وجود ندارد ، اشاره شده است . همه آیات و احادیثی که در باره بهشت وارد شده اند.

به گونه ای مخاطب را تشویق می کنند که همه تلاش خود را برای رسیدن به آن ، به کار گیرد ؛ ولی شماری از آنها به طور ویژه به این موضوع پرداخته اند ، مانند : آنچه ارزش غیر قابل تصوّر بهشت و آسان بودن دستیابی به آن را گزارش کرده است ، یا آنچه بر یاد کردنِ بهشت و اجتناب از غفلت از آن ، دلالت دارد . این آیات و احادیث ، در فصل ششم ، تنظیم گردیده اند .

در فصل های هفتم تا سیزدهم نیز راه های رسیدن به بهشت و زمینه ها و عوامل تکوینی ، اعتقادی ، اخلاقی و عملی ورود به جایگاه نیکان در عالم آخرت ، ارائه می شوند . تنوّع بیان و تفاوت تعابیر احادیث در تبیین راه های ورود به بهشت ، موجب گردید که این موضوع ، در چند فصل ، تنظیم شود تا برای مخاطب ، جاذبه بیشتری داشته باشد ؛ امّا موانع اعتقادی ، اخلاقی و عملیِ ورود به بهشت ، تنها در یک فصل ، یعنی فصل چهاردهم ، جای گرفت .

در فصل پانزدهم ، شماری از نظام های حاکم بر بهشت ، گزارش شده اند ، مانند : اجازه نامه بهشت ، نخستین کسانی که وارد بهشت می شوند ، و آخرین پیامبران و مردمانی که وارد آن می گردند . بهشت ، درجات و مراتب مختلفی دارد که بر اساس معرفت و عمل ، میان بهشتیان ، تقسیم می شوند ؛ یعنی هر کس که از معرفت بیشتری برخوردار است و کارهای نیکوتری انجام داده است ، درجه بالاتری دارد و از لذایذ بیشتری بهره مند می گردد .

فصل شانزدهم ، به گزارش هایی در این باره اختصاص دارد . در آخرین فصل از بخش نخستِ این مجموعه ، اهل بهشت بودن شماری از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندان ایشان ، بیان شده و این ، بِدان معناست که آنها تا پایان زندگی ، از راه حق ، منحرف نخواهند شد . بخش دوم این کتاب ، سرنوشت حتمی و خطرناک تبهکاران را از منظر قرآن و احادیث اسلامی ، تبیین می نماید . در مقدّمه این بخش ، حکمت خلقت دوزخ و ماهیت کیفرهای اُخروی ، بررسی می شوند و در ادامه ، نام های دوزخ ، هشدارهای خداوند متعال و پیشوایان الهی در باره دوزخ ، تشویق به یادآوری این جایگاهِ وحشتناک و پناه بردن از آن به خدا ، ویژگی های دوزخ ، آزارهای روانی دوزخیان ، ویژگی های اهل دوزخ ، زندگی و حالات گوناگون آنان ، آنچه انسان را گرفتار چنین سرنوشت شومی می کند ، و آنچه مانع این گرفتاری می گردد ، در یازده فصل ، ارائه می گردند . در فصل دوازدهمِ این بخش ، نظام حاکم بر سرای ابدیِ تبهکاران ، با عنوان «نظام جهنم» مطرح می شود.

در فصل پایانی به شماری از کسانی که در قرآن و احادیث اسلامی ، دوزخی بودن آنان پیشگویی شده ، اشاره می گردد .

در پیش گفتار جلد اول:
بهشت و دوزخ ، بنیادی ترین مسئله در حوزه معارف مرتبط با جهان شناسی ، انسان شناسی و دین شناسی است . از نگاه قرآن ، حکمت غایی و هدف نهایی آفرینش انسان و جهان ، بازگشت به خداوند متعال است ، و اگر این هدف نباشد ، نه تنها آفرینش انسان ، بلکه آفرینش جهان ، باطل و بیهوده است . قرآن ، در تبیین هدفدار بودن خلقت انسان می فرماید :
«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ .

آیا گمان بُرده اید که ما شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید؟!» همچنین ، هدفدار بودن خلقت جهان را چنین تبیین می نماید :
«وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا بَـطِلاً ذَ لِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ مِنَ النَّارِ * أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَـتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ .
ما ، آسمان و زمین و میان آن دو را، پوچ نیافریدیم. این ، گمان کسانی است که... .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما