loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشنامه نهج البلاغه - جلد دوم

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«نهج البلاغه» سراسر درس زندگی است، این کتاب سرشار از مضامین تربیتی، سیاسی و حکمی است، که مورد توجه بسیار متفکران مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است. ابن سینا، بزرگترین متفکر و فیلسوف اسلامی می باشد. او درباره شخصیت حضرت علی (ع) می گوید: «مثل علی بن ابی طالب (ع) مثل عقل است به حواس». این تعبیر بسیار عمیقی است زیرا عقل است که به تمام حواس بشر احاطه دارد. «نهج البلاغه» کتابی بی رقیب است و بسیاری آن را تفسیر کرده و مستدرک هایی نیز بر آن نوشته اند. در حال حاضر نیز نسل جوان و دانش آموز باید گزیده ای از این کتاب شریف را در دسترس داشته باشند و آن را مطالعه کنند.

در کتاب شریف «نهج البلاغه» می توان 50 سال تاریخ صدر اسلام را از نظر گذراند. حضرت امیر مؤمنان (ع) در این کتاب، تاریخ قبل از بعثت، قبل از هجرت و بعد از هجرت را گنجانده است.

ویژگی های «دانشنامه نهج البلاغه»
این دانشنامه درباره مفاهیم و مضامین خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار مولی الموحدین علی بن ابی طالب (ع) است که سید رضی آن ها را در کتاب نهج البلاغه گردآورده است و در زمره دانشنامه های تخصصی به شمار می رود.

هدف اصلی این دانشنامه، ارائه اطلاعات در قلمرو موضوعات و مفاهیم نهج البلاغه است. دانشنامه نهج البلاغه با هدف استفاده بهتر نسل نوجوان و جوان به عنوان مخاطبان اصلی و بر پایه جدیدترین استانداردهای دانشنامه نویسی تدوین شده است.

این دانشنامه از چند جهت دارای اهمیت است که از آن جمله می توان به ارتباط معنایی گسترده با مفاهیم قرآنی، صدور خطبه ها ونامه ها و پندها از یک انسان کامل و معصوم و تنها حاکم اسلامی در تاریخ اسلام که به خلافت ظاهری رسید، گستره وسیع موضوعی و اوج فصاحت و بلاغت کلام عرب پس از قرآن کریم و ... اشاره کرد.

از ویژگی های این دانشنامه نیز می توان به مواردی چون جامع نگری، استناد به قرآن کریم، طرح خطبه های مهم، معرفی اعلام نهج البلاغه، معرفی شرح ها و ترجمه های نهج البلاغه و مترجمان و شارحان آن، معرفی نهج البلاغه پژوهان، ارجاعات درون متنی و ذکر منابع کامل هر مدخل اشاره کرد که این موارد به طور کامل در مقدمه دانشنامه ذکر شده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما