loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مناظره های آموزنده

5 (1)

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

ویراستار محمد باقری زاده اشعری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 162

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 29799 10003022
150,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آزادی بحث و انتقاد در مسائل مذهبی ، یکی از ویژگیهای فرهنگ اسلام است و هنگامی به اهمیّت این آزادی پی می بریم که میبینیم پس از گذشت حدود ده قرن از تاریخ اسلام و رشد نسبی افکار،در کشورهایی مانند : فرانسه، ایتالیا و پرتغال ، هیچکس حقّ کوچکترین ایراد به فروع مذهب کاتولیکی را نداشت، تا چه رسد به اصول، و کمترین ایراد و اظهار نظر کافی بود که ایراد کننده را محکوم به مرگ نماید . با جرأت میتوان گفت که در هیچ آیینی به اندازه اسلام ، آزادی اندیشه و ابراز عقیده وجود نداشته، تا در پرتو آن ، مخالفان بتوانند حتی پیش رهبران آن آیین ، اظهار عقیده کنند و به بحث و گفتگو بنشینند و در قبول یا رد آنچه می شنوند ، آزاد باشند .

در تاریخ زندگی پیامبر خدا صلی اللَّه علیه وآله و همچنین رهبران تشیّع ، موارد فراوانی یافت میشود که مخالفان اسلام با آنها به مناظره و بحث و گفتگو نشسته اند و انتقادهایی را که به اصول اسلام و یا فروع آن داشته اند ، با کمال آزادی و صراحت بیان کرده اند و بدون این که مورد کوچکترین اهانتْ واقع شوند ، ایرادهای آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است .

از باب نمونه ، ابن ابی العوجاء یکی از کسانی بوده که با صراحت ، خدا را انکار مینموده است. او بارها با امام صادق علیه السلام در مسئله «وجود خدا» و دیگر مسائل مذهبی ، به بحث و گفتگو نشسته بود و با این که لجاجت عجیبی به خرج میداد و حتی پس از بارها محکوم شدن ، دست از عقیده خود بر نمی داشت ، آزادانه در جامعه اسلامی زندگی میکرد و کسی مزاحم او نمی شد .

یک روز ، یکی از یاران امام صادق علیه السلام به نام «مفضّل» او را نزدیک قبر پیامبر صلی اللَّه علیه وآله دید که نشسته و برای یکی از ارادتمندانش کیفیت پیدایش موجودات را شرح می دهد و می گوید :موجودات ، خود به خود و بدون آفریدگار و مدبّر ، پدید آمدهاند و جهان هستی ، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.

مفضّل ، از این همه گستاخی به خشم آمد و با کمال تندی و عصبانیت به او گفت :دشمن خدا! کافر شدی و آفریدگاری را که تو را با بهترین استعدادها و کاملترین شکلها آفرید و از حالات مختلفی گذراند تا به حال کنونی رساند ، انکار کردی. اگر در نظام آفرینشِ خودت دقت کنی ، دلائل کافی و روشنی بر وجود خدا می یابی .

ابن ابی العوجاء نیز گفت : چرا این طور حرف می زنی؟ اگر اهل بحث هستی ، با تو بحث می کنیم و چنانچه سخن خود را اثبات کردی ، از تو پیروی می کنیم؛ و اگر اهل بحث نیستی ،حرف نزن؛ و اگر از یاران جعفر بن محمّد هستی ، او این گونه با ما حرف نمیزند و با مانند دلیل تو با ما بحث نمینماید. او پیش از تو ، حرفهای ما را شنیده؛ ولی هیچ وقت در صحبت ، با ما بدزبانی نکرده و جز پاسخ حرفهای ما ، سخنی نگفته است .

او با کمال بردباری و متانت به سخن ما گوش می دهد و از ما میخواهد که هر چه دلیل بر عقیده خود داریم ، بیاوریم. پس از این که حرفهای ما تمام شد - در حالیکه ما به خیال خود ، او را محکوم کرده ایم - او شروع به صحبت می کند و با چند کلمه کوتاه تمام حرفهایی را که زده ایم ، باطل می سازد و با استدلال های متین خود ، راه هر گونه بهانه جویی را بر ما می بندد ، به طوری که نمی توانیم پاسخهای او را رد کنیم. اگر تو هم از یاران او هستی ، این گونه با ما حرف بزن .
این نمونه ای از آزادی بحث و انتقاد در جامعه اسلامی بود و در این کتاب ، با نمونه های دیگر آن ، آشنا می شوید .

این کتاب ، دارای پانزده مناظره در پانزده فصل است که بجز مواردی که در پاورقی اشاره شده ، به وسیله نگارنده از عربی به فارسی ترجمه شده اند . البته چون هدفْ حتی المقدور ساده نویسی بود ، در بسیاری از موارد ، مفاهیم عربی ، نقل به معنا (به حسب استنباط نگارنده) شده اند .

گفتنی است که اصل این کتاب ، نخستین بار در تاریخ 12 / 1 / 1357 با نام «مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژی» و در سال 1383 با تغییراتی ، با نام «مناظره و گفتگو در اسلام» به طبع رسید و اینک با تغییرات و اضافاتی بیشتر با عنوان «مناظره های آموزنده» ، در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما