loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حلقات الفقه الفعال: سلسله بحث های استدلالی فقهی در مسائل مستحدثه (دوره نه جلدی)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده علی اکبر سیفی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 1868

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

بی شک اسلام کاملترین و جامعترین دین الهی، و پاسخگوی همة نیازهای بشر در هر زمان است. لذا برای همیشة تاریخ تا زمان برپایی قیامت برای مردم هر عصری طراوت و تازه گی دارد. نبیّ مکرّم اسلام(ص)، و امامان معصوم(ع)، به ویژه امام صادق(ع) در مقبولة ابن حنظله و امام عصر(عج) در توقیع مبارک فقط فقهای شیعه را پاسخگوی مسائل مستحدثه در همة رخدادها ـ در ابعاد گوناگون زندگی بشر ـ معرفی کرده اند. خط و مشی اجتهادی فقیه شیعی را نبیّ مکرّم اسلام در حدیث متواتر ثقلین و امام صادق و امام رضا(ع) در این حدیث صحیح معرفی کرده اند: «علینا القاءُ الاُصول وعلیکم التفریع». و امروز در زمان طلائی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز نظام و جامعه به تنقیح اجتهادی مسائل مستحدثه به صورت پویا و فعال، بیشتر از هر زمان دیگر می باشد.

اثر حاضر در 5 مجلد فراهم آمده، به بررسی مسائل جدید در فقه اسلامی پرداخته است.

موضوع کتاب، بررسی برخی از مسایل مستحدثه فقهی به روش استدلالی است. در این پژوهش ضمن بررسی اهمیت و جایگاه فقه در پرداختن به مسایل جدید و ضرورت پژوهش در این عرصه به تبیین بعضی از مسایل فقهی جدید مانند: کنترل جمعیت و مشروعیت و عدم مشروعیت آن، تغییر جنسیت در مردان و زنان، حکم جنایی و کیفری آدم ربایی مسلحانه و غیرمسلحانه، و برخی از مسایل حقوقی، اجتماعی و خانوادگی به ویژه مسأله ازدواج و حقوق زنان در این زمینه پرداخته شده است. نگارندگان و پژوهشگران در این نوشتار همچنین طی ارایه مقالاتی مستقل به این مسایل نیز پرداخته اند که آیا فرد جانی علاوه بر پرداخت دیه، ضامن مخارج دیگر مجنی علیه نیز می باشد؟ آیا زوجه می تواند به خاطر خدمت به زوج درخواست اجرت از وی نماید؟ و اینکه حکم شرعی پرداخت مهریه هنگام درخواست همسر در صورتی که زوج و زوجه آن را شرط کنند چیست؟ و... به این مسایل با رویکردی جدید و با شیوه استدلالی پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما