loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ و تمدن ایرانی - جلد هشتم: سرگذشت معماری در ایران

ناشر افق

نویسنده کاوه فولادی نسب | مریم کهنسال نودهی

ویراستار آمنه رستمی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 131

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب سرگذشت معماری در ایران جلد هشتم از مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی است. این کتاب نوشته کاوه فولادی نسب و مریم کهنسال نودهی است و در انتشارات افق به چاپ رسیده است.

معماری از مهم ترین یادگارهای هر تمدن است و پیدایش آن در ایران به 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. معماری ایرانی همانند تمدن ایران، یکی از کهن ترین معماری های جهان است. تلاش معماران ایرانی برای تجسم بخشیدن به اندیشه های معنوی، باعث شباهت بناهای ایران در طول تاریخ شده است. این مساله، از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

نویسندگان این کتاب اوه فولادی نسب و مریم کهنسال نودهی، از فارغ التحصیلان رشته معماری در آلمان هستند. کتابی که تدوین کرده اند با نام سرگذشت معماری در ایران، 11 فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از:
معماری در ایران، معماری شیوه پارسی: تصویری از شکوه، معماری شیوه پارتی: تصویری از تناسب، معماری شیوه خراسانی: تصویری از سادگی، معماری شیوه رازی: تصویری از ظرافت، معماری شیوه آذری: تصویری از بداعت، معماری شیوه اصفهانی: تصویری از زیبایی، معماری شیوه تهرانی: تصویری از تجدد، آغاز معماری مدرن در ایران: وقتی معماری پوست می اندازد، تعالی معماری مدرن در ایران: یک گام به پیش، معماری امروز ایران.

این کتاب یکی از کتاب های مجموعه ی فرهنگ و تمدن ایرانی است که در انتشارات افق به چاپ رسیده است و به سرگذشت فرهنگ، علم و هنر در ایران می پردازد. اثر حاضر گرچه برای نوجوانان تالیف شده، اما برای همه ی علاقه مندان این مرزوبوم خواندنی و مفید است.
فرهنگ و تمدن ایرانی، مجموعه کتاب 10 جلدی است که کتاب های آن با نام ها زیر منتشر شده است:
1. سرگذشت شعر در ایران
2. سرگذشت نقاشی در ایران
3. سرگذشت موسیقی در ایران
4. سرگذشت نمایش در ایران
5. سرگذشت سینما در ایران
6. سرگذشت بازیگری در ایران
7. سرگذشت نجوم در ایران
8. سرگذشت معماری در ایران
9. سرگذشت پزشکی در ایران
10. سرگذشت فرش در ایران

مسجد جامع فهرج از ابتدا مسجد بوده. بعضی از تاریخ نگاران معماری آن را نخستین مسجد ایران دانسته اند. این مسجد طرح شبستانی بسیار ساده ای دارد: شبستانی با سه دهانه که دهانه میانی بزرگ تر از دو دهانه کناری است. این سه دهانه در جبهه جنوبی میان سرای کوچک مسجد قرار دارند. در جبهه های غربی و شرقی هرکدام دو دهانه وجود دارد که متعلق به رواق هاست. در جبهه شمالی، چهار صفه وجود دارد که در گذشته با درگاه هایی به هم راه داشته اند و امروز این راه ها مسدود شده است...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما