loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ و تمدن ایرانی - جلد نهم: سرگذشت پزشکی در ایران

ناشر افق

نویسنده یاسر مالی | احسان رضایی

ویراستار آمنه رستمی

تعداد صفحات : 131

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 30120 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
20,000 19,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب سرگذشت پزشکی در ایران، هم مانند «سرگذشت معماری در ایران» روایتی داستانی تاریخی دارد. این کتاب 12 فصل دارد که عناوین آن ها به ترتیب عبارت است از: پیشگامان پزشکی ایرانی، پزشکی زرتشتی، ظهور جندی شاپور، ورود اسلام، عصر ترجمه، عصر تالیف، رازی و ابن سینا، پایان یک عصر طلایی، حمله مغول، پزشکی صفوی، ورود طب جدید، پزشکی معاصر.

یکی از مطالب تاریخی که کتاب سرگذشت پزشکی در ایران را اصلاح کرده است، اشاره به شخصیت جعفر وزیر در بغداد است که یکی از خدمات او و خاندانش، تاسیس بیت الحکمه در زمان حکومت عباسیان در بغداد بود. جعفر وزیر در انیمیشن آمریکایی «علاءالدین» شخصیتی منفی است اما او و سایر اعضای خاندان برمکی در واقع، در متون تاریخی شخصیت هایی مثبت و محبوب هستند. خاندان برمکی و جعفر همان شخصیت هایی هستند که بغدادِ هزار و یک شب را به وجود آوردند.

این کتاب یکی از کتاب های مجموعه ی فرهنگ و تمدن ایرانی است که در انتشارات افق به چاپ رسیده است و به سرگذشت فرهنگ، علم و هنر در ایران می پردازد. اثر حاضر گرچه برای نوجوانان تالیف شده، اما برای همه ی علاقه مندان این مرزوبوم خواندنی و مفید است.
فرهنگ و تمدن ایرانی، مجموعه کتاب 10 جلدی است که کتاب های آن با نام ها زیر منتشر شده است:
1. سرگذشت شعر در ایران
2. سرگذشت نقاشی در ایران
3. سرگذشت موسیقی در ایران
4. سرگذشت نمایش در ایران
5. سرگذشت سینما در ایران
6. سرگذشت بازیگری در ایران
7. سرگذشت نجوم در ایران
8. سرگذشت معماری در ایران
9. سرگذشت پزشکی در ایران
10. سرگذشت فرش در ایران

اروپاییان ابن سینا را ارسطوی اسلام، بقراط ثانی و «شاهزاده پزشکی» لقب داده اند (در مقابل لقب جالینوس عرب برای رازی).

معاصران و رقبای ابن سینا از نبوغ او وحشت داشتند؛ برای مثال آتش سوزی کتابخانه سامانی را که ابن سینا متولی آن بود، کار او می دانستند: فکر می کردند او ابتدا تمام این کتاب ها را حفظ (از بر) کرده و سپس برای اینکه دیگران نتوانند آن ها را بخوانند آتش شان زده است. ابن سینا در تالیف کتاب های خود مثل «قانون»، برخلاف رازی و اهوازی، منبع مطالب خود را بیان نکرده و رقبای او باز معتقدند ابن سینا نمی خواسته دیگران به منابع او دست پیدا کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما