loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یوسف تباران

ناشر امید آزادگان

نویسنده عبدالمجید رحمانیان

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 159

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب حاضر حکایت عشق پرشور اسیران ایرانی در کنج محنتکده های اسارت به امام خمینی (ره) است که از زبان آنان درباره ی این عشق الهی و تأثیرات آن بر زندگی اسرا در ایام اسارت سخن رفته است.

یاد و خاطره ی امام راحل، همیشه و همواره روحیه بخش اسیران ایرانی در دوران اسارت بود. آزادگان مقاوم و وفادار در زندان های عراق و در شرایط سخت و طاقت فرسای اسارت با یادآوری خاطرات و سخنان گهربار امام خمینی پایبندی خود را به آرمان های امام نشان می دادند و با روحیه ای دو چندان مضاعف در برابر ناملایمات اسارت استقامت می ورزیدند.

فرمایشات حضرت امام عامل مهمی در پایداری و صبر اسار بود و علیرغم ترفندهای دشمن برای تزلزل در باورهای آنان، خصم زبون هیچ گاه نتوانست استقامت اسرا را در هم بشکند.

درباره ی ارتباط معنوی میان آزادگان و امام خمینی و نقش و تأثیر نام و یاد و سخنان امام در افزایش روحیه ی آزادگان در روزگاران اسارت می توان کتاب های فراوان نوشت و سخن بسیار گفت.

اسیران دربند، رنج اسارت را به امید لحظه ی دیدار معشوق به جان می خریدند و با تحمل سختی های اسارت، امیدوار به لحظه ای آزادی به زیارت امام و رهبرشان نایل می گردند، فکر می کردند و ترفندهای مختلف نتوانست به این پیمان و عهد، ذره ای خدشه وارد نماید.

عشق و علاقه ی اسیران ایرانی به حضرت امام و ترسو و واهمه ی دشمن بعثی از نام و یاد ایشان از جمله موضوعاتی است که آزادگان در گفته ها و نوشته های خود بدان اشاره داشته و خاطرات مختلفی در این زمینه نقل کرده اند.

آزاده سرافراز عبدالمجید رحمانیان که سال ها درد و رنج اسارت را در زندان های بعث عراق تجربه کرده و خود از نزدیک شاهد و ناظر ارتباط معنوی اسرا با امام راحل بوده، با تلاشی قابل تقدیر بخش کوچکی از این خاطرات که بیانگر عشق و وفاداری اسرا به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است را گردآوری و با دسته بندی موضوعی، آن ها را در یک مجموعه فراهم ساخته که با عنوان «قصه یوسف تباران» در دسترس دوستداران امام خمینی(ره) قرار گرفته است.

تأثیر نام و یاد امام و رابطه ی روحانی و معنوی اسرا با امام راحل یکی از جنبه های مهم زندگی اسر در دوران اسارت است که نقش پررنگی در ایستادگی و مقاومت اسرا و افزایش روحیه ی آنان در برابر سختی های اسارت ایفا می کرد.

پس از نام و یاد خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) و امور دینی و معنوی، عشق و علاقه ی اسرا به امام و سخنان و پیام های ایشان، مهم ترین عامل در افزایش توان روحی اسرا و استقامت آنان در مقابل دشمن بوده است که رحمانیان با استفاده از خاطرات آزادگان؛ آن را به بهترین وجه نشان می دهد.

در مقدمه ی کتاب یادداشتی از مرحوم حجت الاسلام ابوترابی(سیدآزادگان) آمده است:

«درباره ی اثرات نام و یاد حضرت امام خمینی(ره) بر روحیه ی برادران عزیز ما در تنگنای اسارت، جدا هر چه بگوییم کم گفته ایم و شاید نتوانیم همه ی آن واقعیت ها را بیان کنیم. فشارها و تهدیدات دشمن و محرومیت ها و کاستی ها، عواملی بودند که طبیعتاً می بایست در تضعیف روحیه ی برادران ما در اسارتگاه نقش موثری ایفا می کردند. ولی آن همه تهدیدات و فشارهای بی رحمانه ی دشمن چندان اثری در روحیه ی برادران ما نمی گذاشت بلکه بر صلابت و پایداری و امید و اخلاص عزیزان، می افزود...»

«... بنده می گویم همان گونه که خورشید اثر حیاتی در وضعیت مادی موجودات عالم دارد، ایمان به خدا و پایبندی به اسلام و عشق به حضرت امام و مرور کردن فرمایشات ایشان به همان اندازه اثر حیاتی در روحیه ی اسرای ما داشت.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما