loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چند قطره خون برای آزادی: خاطرات سید اسدالله رسا روزنامه نگار مبارز و آزادیخواه دوران دیکتاتوری پهلوی

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده مظفر نامدار

گردآورنده کتاب مظفر نامدار

مستندساز مظفر نامدار

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 479

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب چند قطره خون برای آزادی: خاطرات سید اسدالله رسا روزنامه نگار مبارز و آزادیخواه دوران دیکتاتوری پهلوی، نوشته مظفر نامدار است و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

سید اسدالله رسا کیست؟
«باید افتخار کنم قلم من خریدنی نیست، با پول عوض نمیشود، فقط حقیقت را می شناسد ، من در قسمت اعظم عمر اگرچه در رنج و سختی بودم اما این سعادت را داشته ام دیون خود را به به ملت و مملکت و دین و وطن ادا کرده ، عقیده فروشی نکنم.»
جملات بالا را سید اسدالله می گوید ، روزنامه نگار آزاده ای که سال 1280 شمسی در تهران بدنیا می آید و در 1350 ، بعد از یک عمر فعالیت شجاعانه ی مطبوعاتی بر ضد استبداد داخلی و انحرافات حکومتی ، توسط حاکمیت وقت برای درمان به اسرائیل منتقل شده و درهاله ای از ابهام ، فوت می کند یا کشته می شود . سید اسد الله رسا در تاریخ معاصر ایران کاملا گمنام است و از جمله قربانیان تاریخ نگاری سازمان یافته و شبه روشنفکری می باشد. در واقع این کتاب اولین اثری است که در باب شخصیت ، زندگی و اندیشه رسا و همچنین حوزه ی تاثیر گذاری فراوان او بر مطبوعات و جریانات آزادیخواه ایران در فاصله سالهای بعد از کودتای سیاه رضاخانی در مرداد 1299 تا 1350شمسی، به نگارش درآمده است.

اسد الله رسا یک روزنامه نگار دغدغه مند و یک ژورنالیست واقعی بود، وی دارای انگیزه هایی بسیار انسانی بود و برای آرمانهای آزادیخواهانه، ضد استعمار ی، ضد استبدادی و دین مدارانه اش مراعات هیچ کسی را نمی کرد و بهایش را با سالها توقیف روزنامه اش( روزنامه قانون ) ، ممنوع القلم بودن ، رنج زندان ، شکنجه ( مقطوع النسل شدن توسط دستگاه امنیتی رضاخانی)، تبعید ، بیماریهای ناشی از زندان و در نهایت مرگ مظلومانه در غربت به جان خرید ، اما با این همه هیچگاه زیر بار کرنش در برابر کجروی های زمانه نرفت.

کتاب چند قطره خون برای آزادی، در چهار بخش اصلی تنظیم یافته، بخش اول خاطرات نیمه کاره ی رسا از کودتای سیاه 1299 تا سقوط دیکتاتوری رضاشاه است که به صورت موضوعی و رویدادی مرتب شده است. بخش دوم مجموعه مقالات رسا در روزنامه قانون است که به حوادث و مباحثی چون مشروطیت، استبداد پهلوی، امضای قراردادهای ننگین، اشغال ایران توسط متفقین، سقوط دیکتاتوری رضاخانی ، مبارزات ملی شدن صنعت نفت، دولت ملی دکتر مصدق، آیت الله کاشانی و ..اشاره دارد، در این بخش مقالات فراوانی در باب ظلم ستیزی و احقاق حقوق ملت ایران ارائه می شود و سید اسدالله رسا در شناساندن شخصیت های اصیل و مبارز شیعی نظیر آیه الله آقا نجفی، سید حسن مدرس و ... سلسله مقالات تاثیر گذاری را ارائه می دهد.

بخش سوم با عنوان گدیروز چه گفتمگ از مقالات سابق و قدیمی تر روزنامه قانونو در موضوعات مختلف می باشد و میتواند بخوبی خط مشیء عقیدتی، سیاسی و اجتماعی رسا را به نمایش بگذارد. بخش چهارم و پایانی، نوشته ها، یادداشت های پراکنده، نامه ها، مکاتبات، سروده های دیگران برای رسا، مطایبه ها و موضوعات متفاوت و پراکنده ای از اوضاع سیاسی – اجتماعی آن دوره را در بر می گیرد که به قلم شیوای رسا به نگارش در آمده است.

کتاب چند قطره خون برای آزادی، بر اساس اوراق بجای مانده از رسا و سایر مستندات، تنظیم یافته و در آن از خاطرات و دست نوشته های نیمه کاره ی اسدالله رسا در مورد 50 سال حکومت پهلوی ، و مجموعه مقالات و مطالب منتشر شده توسط وی در روزنامه قانون و سایر نشریات آن دوره ، استفاده شده است و در پایان نیزبرای اولین بار 127 صفحه از سروده های منتشر نشده ی اسدالله رسا ( مثنویات، رباعیات، مراثی ، غزلیات و ...) به مخاطبین گرامی ارائه خواهد شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما