loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آداب معاشرت در اسلام

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

تحقیق و تنظیم کتاب ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 408

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب آداب معاشرت در اسلام از فصل های «کیفیت تعامل با دیگران، اخوت و دوستی، مشورت، اهمیت سلام کردن، شوخی و مزاح، رعایت حقوق همسایگان، آداب نامه نگاری، اهمیت اخلاق نیکو و زشتی بداخلاقی، صداقت در گفتار و رفتار، حیا، عفو و بخشش، حسادت، سکوت و مراقبت از زبان، رفق و مدارا، حقوق مؤمنان و مسلمانان بر یکدیگر، مصافحه و دست دادن، مراء و پرخاشگری، دروغ کلید بدی ها، گناه نفاق، قهر و آشتی، آزار و اذیت مؤمن و اهانت به او، ضرورت صله رحم و عواقب ترک آن، گناه غیبت و پخش شایعه و گوناگون» گردآوری شده است.

در فصل اول موضوعات «چگونگی برخورد با دیگران، تربیت یافتگان مکتب امام صادق علیه السلام، کیفیت رفتار شیعیان با اهل سنت، ولایت بی عمل، نیاز به مردم یا بی نیازی از مردم، چنین کسی از ما نیست، ورع و حلم و مصاحبت نیکو، حق همسفران، خداحافظی با همسفر و سفارش های امام صادق علیه السلام» مورد کنکاش قرار گرفته است.

فصل دوم این کتاب به عناوین «ضرورت داشتن دوست، هزار دوست کم و یک دشمن زیاد، لزوم انتقاد سازنده، تأثیر متقابل دوستان، اخوت و برادری، مهم ترین حقوق برادران مسلمان، دوستی با آلودگان ممنوع است، چگونه دوستانمان را آزمایش کنیم، میانه روی در همه چیز، معیار انتخاب دوست، معیارهای اخوت و دوستی، اظهار محبت همسنگ با نیمی از عقل است، اهمیت اخوت و برادری، دوستی با پرهیزکاران و آداب دوستی» پرداخته است.

نویسنده در فصل سوم مطالبی را در رابطه با «بایدها و نبایدهای مشورت، با سه گروه همنشینی مکن، ویژگی های مشاور، حق مشورت کننده بر مشاور، مشورت امام رضا علیه السلام با خادمش، اهمیت مشورت در زندگی انسان ها و با این افراد مشورت مکن» به نگارش آورده است.

فصل چهارم مباحث «اصول اخلاقی افراد با ایمان، غرفه های خاص بهشتی برای انسان های ویژه، عاجزترین و بخیل ترین مردم، سلام به بچه ها، یکسان سلام کردن به دارا و ندار، بلند سلام کنید، انواع سلام کردن و تفاوت پاداش آن، روش خطاب به دیگران، سفارش خانواده به نماز و نشانه های تواضع» را در خود گنجانده است.

فصل پنجم به «شوخی های مجاز، شوخی در حد اعتدال، ادخال سرور در قلب مؤمن»، فصل ششم به «وظیفه همسایه ها در برابر یکدیگر، آثار ایمان به خدا و جهان آخرت، خوب همسایگی کردن (حسن الجوار)، آثار ایمان و همسایه کمرشکن» و فصل هفتم به «لزوم پاسخ دادن به نامه ها، آغازنامه، نوشتن ان شاءالله در نوشتارها، سحرخیز باش تا کامروا شوی و روش محو اسمای مقدسه» اختصاص دارد.

در فصل هشتم موضوعات «روی گشاده سرمایه تمام نشدنی، کامل ترین مؤمنان، اسباب کمال ایمان، همسایگان پیامبر صلی الله علیه وآله در جهان آخرت، با فضیلت ترین انسان ها، صفات چهارگانه مؤمن، روش جلب محبت، دعوت به نیکی ها از طریق اعمال نیک، دشمنی ثمره ترشرویی و سرانجام مکر و خدعه و غش و خیانت» دیده می شود.

نگارنده در فصل نهم به «صداقت در سخن، صفات نجات بخش، آثار صداقت و امانت، چرا حضرت اسماعیل صادق الوعد شمرده شد»، در فصل دهم به «حیا و ایمان، جدایی ناپذیری حیا وایمان، حیای معقول و نامعقول» و در فصل یازدهم به «عفو کن تا عزیز شوی، بهترین فضایل اخلاقی، نمونه هایی از مکارم اخلاق پیشوایان و فرونشاندن خشم» پرداخته است.

در فصل دوازدهم مطالبی در رابطه با «طرق مبارزه با حسادت و سرچشمه های حسادت و نتیجه آن» آمده و در فصل سیزدهم به «اسباب ورود به بهشت، عافیت چیست، سفارش پیامبر صلی الله علیه وآله به ابوذر غفاری، گفت وگوی زبان با سایر اعضای بدن، پرگویی عامل قساوت قلب، پیام امام باقر علیه السلام به شیعیان، زبان کلید خیر و شر، رابطه زبان و مجازات ها و ثواب ها، نگاه سکوت و کلام و بندگان خاشع خدا» اشاره شده است.

فصل چهاردهم شامل «جوشش با مردم و مداراکردن، ارتباط رفق و خیر، مرافقت زینت است، مدارا همسنگ تبلیغ رسالت، مدارا با مردم و چشم پوشی از خطاها» و عناوین «حقوق برادران ایمانی بر یکدیگر، حقوق مسلمانان بر یکدیگر، حقوق کم هزینه و پرارزش، بخشی دیگر از حقوق مؤمن، سیره امام رضا علیه السلام در مورد حقوق دوستان، حقوق دانشمندان و عالمان و سفارش های دهگانه امام صادق علیه السلام» در فصل پانزدهم دیده می شود.

مؤلف مباحث «مصافحه دشمن عداوت و کینه است، اهمیت مصافحه، داستان امام باقر علیه السلام و ابو عبیده حذاء، استقبال و بدرقه میهمان و دیدار مؤمنان» را در فصل شانزدهم و عناوین «مراء و خصوم و پرخاشگری، پاداش ترک مراء و ترک پرخاشگری» را در فصل هفدهم مورد بررسی قرار داده است.

فصل هجدهم از «مفتاح شرور، ترس و بخل و دروغ، دستورات پنجگانه امیرمؤمنان علی علیه السلام، نسبت دروغ به کسی دادن، سفارش امام سجاد علیه السلام به فرزندانش، استثناهای دروغ گفتن، نشانه ایمان و دقت در تعبیرات» و فصل نوزدهم از «بدترین مردم کیست و سفارش خداوند به حضرت عیسی علیه السلام» جمع آوری شده است.

در فصل بیستم موضوعات «قهر فقط تا سه روز و قهر و آتش» و در فصل بیست و یکم مباحث «اعلام جنگ از سوی خدا، اهانت به مؤمن محاربه با خداست، اهانت به اهل بیت علیهم السلام، ترور شخصیت، کم ترین اهانت به دیگران ممنوع است، آزاردادن دیگران و حرمت مؤمن» آمده است.

فصل بیست و دوم به «پیوند با خویشاوندان، ضررهای قطع رحم، سه گناه بسیار خطرناک و شکایت از بستگان» پرداخته و فصل بیست و سوم مطالبی را در رابطه با «تفسیر اسلام و ایمان و هجرت، تبلیغ عملی، وظایف هشتگانه مسلمانان نسبت به یکدیگر، پخش شایعه، آثار شوم غیبت، حضور در مجلس غیبت ممنوع است، تفسیر غیبت، نفرین شدگان و مستثنیات غیبت» اختصاص دارد.

فصل بیست و چهارم این کتاب موارد «نشانه های مؤمن، محسنین کیانند، جلسات فضایل اهل بیت علیهم السلام، اجتناب از مواضع اتهام، نشستن در جایی که صاحب خانه می گوید، سخن چینی، زشتی به خاطرسپاری عیوب دیگران، قبول عذرخواهی، خداوند مهربانان را دوست دارد، رعایت عدالت در همه چیز، شکر نعمت اسلام، هوشیاران چه کسانی هستند، روش یادکردن از دیگران در حضور و غیاب آنها، اشاعه گناه و ثواب و نگاه به آل محمدعلیهم السلام عبادت است» را در خود جای داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما