loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فراز و فرود مشروطه

5 (2)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده سید مصطفی تقوی مقدم

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 512

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب فراز و فرود مشروطه، نوشته سید مصطفی تقوی مقدم است و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

پیروزی نهضت مشروطیت محصول همگرایی عمومی در انگیزه و عمل بود و نشان از پیشتازی مردم ایران در مقایسه با ملل آسیا،آفرقا و اقیانوسیه در مشارکت عمومی برای تعیین سرنوشت و گرایشات عدالتخواهانه ومترقی است. شکستن استبداد مطلقه شاهنشاهی و محدود کردن آن به قانون مصوب نمایندگان ملت ، تدوین قانون اساسی، تشکیل مجلس شورای ملی ، پاسخگو کردن دولت به نمایندگان منتخب ملت، دستاوردهای بزرگی بودند.
با اذعان به اینکه آرمان مشروطیت ، با همه ی فراز و فرودها و قبض و بسط هایش ، همچنان و در نهایت پیروز است، اما نمی توان نادیده گرفت که اگر با حفظ وحت و همبستگی ملی به نهادینه کردن پیروزیهای بدست آمده پرداخته می شد، ایران مسیر تحولات تکاملی خود برای نیل به توسعه و پیشرفت را بطور طبیعی می گیمود و بهره های بیشتر ی می برد.

فراز و فرود و در نهایت ناکامیهای نهضت مشروطه معلول علل و عوامل متعددی است اما در این میان "نقش نخبگان و رهبران" ، "نقش تعامل مشروطه خواهان با عوام ، علماء ، شاه و نهادهای سلطنتی" ، "نقش قرارداد های استعماری در دوره ظهور و قوام مشروطیت" ، " نقش آرمانها و عملکردهای سردمداران مشروطه و مجلس نمایندگان" ، "نقش ارجحیت منافع حزبی و گروهی بر منافع ملی"، "نقش سقوط مجلس و تاثیرات جنگ جهانی اول" ، و در نهایت "نقش کودتای 1299 ش" از اهمیت حداکثری و بسیار زیادی برخوردار است.

کتاب فراز و فرود مشروطه، نیز بطور مجزا و در 8 فصل به بررسی مستند و مستدل مطالب مذکور پرداخته است و درپی تبیین علل ناکامی نهایی نهضت مشروطیت میکوشد به این سوال پاسخ دهد که : " آنچه در 1285 شمسی در ایران رخ داد هدفش چه بود و چه نسبتی با جامعه ی ایران داشت و در نهایت مجموعه ی عوامل درون زا و بیرون زا ونیز عملکردها ( کنش ها و واکنش ها) ، چه تاثیراتی در مسیر فراز و فرود مشروطیت گذارده اند؟

قابل ذکر است که کتاب فراز و فرود مشروطه، تاریخ مفصل و جزء به جزء نهضت مشروطیت نیست و همه ی مراحل و جریانات آن از ابتدا تا پایان را نیز در بر نمی گیرد ، بلکه تنها روایتی کوتاه ،فشرده و البته موضوعی از مهم ترین و تاثیر گذارترین بحران ها و تحولات نهضت مشروطیت تا کودتای 1299 است، بدین منظور که خواننده را به طرح پرسش های تازه و ضرورت بازکاوی و آسیب شناسی تاریخ معاصر ایران بر انگیزد و بدین وسیله بستری برای تحقیقات جدید و دریافت سیمایی دقیق تر و کار آمدتر از گذشته فراهم سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

فاطمه علوی

کتابی ازین بهتر در تحلیل مشروطه ندیده ام

17 شهریور 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما