loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادداشتهای یک روزنامه نگار (تحولات نیم قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری) - جلد دوم

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

گردآورنده کتاب جلال فرهمند | مختار حدیدی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 541

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب یادداشت های یک روزنامه نگار، تحولات نیم قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوریاست. کتاب حاضر جلد دوم یادداشت های یک روزنامه نگار است این کتاب توسط جلال فرهمند و مختار حدیدی گردآوری شده و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

مرحوم ابولحسن عمیدی نوری در 1282 ش در تهران بدنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ی سپهر و دوره ی متوسطه را در رشته ی ادبی در دارالفنون تمام کرد و در 1307 ش از دانشکدهی حقوق فارغالتحصیل شد. وی که از همان سال های دانشجویی در سیاست فعال بود و مقالاتی در روزنامه های «ستاره ی ایران» و «طوفان» مینوشت کم کم پله های ترقی را در کسب مناصب مهم پیمود ، مدتی دادیار دادستان تهران و وکیل دادگستری بود و مدتی نیز صاحب امتیاز روزنامهی «داد» و مدیر روزنامه های «پرورش» و «نوروز ایران» بود و تا 1332 ش نیز به سمت وکالت دادگستری اشتغال داشت. از آثار وی میتوان به «آذربایجان دمکرات»؛ «تخت جمشید»؛ «جرم و مجازات» نام برد. لازم به ذکر است که عمیدی نوری یکی از افراد موسس اتحادیه مطبوعات ایران بود.
عمیدی نوری به خاطر نزدیکی و موانست با جمعی از نخست وزیران و چهره های مطرح سیاسی و تاثیر گذار در حاکمیت پهلوی اول ودوم و اشراف آگاهانه بر چرایی تغییر و تحولات در جریان سیاستگذاریها و جایگزینی های مقامات سیاسی در دوره های مختلف حکومت پهلوی ها ، با نگاشتن خاطراتشان اطلاعات مفیدی را درباره عصر پهلوی ها در اختیار علاقه مندان تاریخ معاصر قرار میدهند.

سرفصل های جلد دوم کتاب یادداشت های یک روزنامه نگار (تحولات نیم قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری) به شرح زیر است:

- فصل اول: پانزده نخست وزیر ایران از 1320 تا 1340
خود ایشان در مقدمه کتاب میگویند: (( یادداشت هایی که درباره پانزده نخست وزیر ایران از 1320 الی 1341 در این کتاب نگاشته ام ... شامل نکاتی است مربوط به روابط خودم با اغلب آنها ، بنا بر این مبتنی بر حقایقی است که شاید لا اقل قسمتی از آنها را فقط خودم آگاه هستم ))

- فصل دوم: محمد رضا شاه آنطور که من شناختم
از مهم ترین سر فصل های این بخش از کتاب میتوان به این موارد اشاره کرد: محمد رضا در دوره رضاشاه، اطلاعات نوری از دوره ولیعهدی محمد رضا شاه، روزهای از شهرور 1320 تا مهر 1321، انتخابات مجلس 14 و جریانات قبل و بعد از آن ، واقعه آذربایجان وروی کار آمدن قوام و سپس سقوط او، ماجراهای اولین ملاقات عمیدی نوری با محمد رضا شاه، جبهه ملی و تحصن در خانه شاه ،محمد ساعد یا جالب ترین نخست وزیر ایران ، عقب نشینی محمد رضا شاه و نگرانی از بازی نفت

- فصل سوم: یادداشت های روز ـ سال 1356
عمیدی نوری به خاطر نزدیکی و مؤانست با کارگزاران و منسوبان حکومت پهلوی از مسائل داخلی حکومت اطلاعات گسترده ای داشته است که بعضاً در یادداشتهای خود به ثبت رسانده است. طبیعتاً وی از منظر خود و افرادی که با آنها مرتبط بوده است و با اطلاعاتی که از منابع خاص به دست می آورده به بیان جریانات و احیاناً تحلیل وقایع می پردازد.
سالهای 56 و 57 نقطه عطفی است در تاریخ اجتماعی سیاسی ملت ایران. به همین سبب روزشمار وقایع سال 56 آن هم از قلم کسی که از مؤانست با کارگزاران و حکومتگران پهلوی برخوردار بوده است برای خوانندگان تأمل برانگیز خواهد بود.

- اسناد و تصویر
کتاب حاوی 68 صفحه اسناد دوران پهلوی و تصاویر مربوط به رجال عصر پهلوی و ابوالحسن عمیدی نوری می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما