loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار آیت الله سید محمود طالقانی (دوره دو جلدی)

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه دو جلدی آثار آیه الله سید محمود طالقانی پیش روی شماست. ایشان در زمره ی برجسته ترین شخصیت های دخیل در انقلاب اسلامی است که ضمن مجاهدت و مبارزه سیاسی بر علیه استبداد پهلوی و استکبار و استعمار غربی ، در عرصه فرهنگی نیز دست به مجاهده زده و با تولید فکر سعی کرده به سهم خود خلاء فکری جریانات مذهبی و جوانان انقلابی را پر نماید.

جلد اول این مجموعه شامل مقالاتی است که در فاصله ی سال های 1320 تا 1357 توسط ایشان به رشته ی تحریر درآمده و در نشریات مختلف و مطبوعات اسلامی به تدریج چاپ و منتشر شده و لازم به ذکر است که مجموعه تنظیمی پیش رو همه ی مقالات و آثار پراکنده آیت الله طالقانی نیست و شامل بیانات یا مقالات ایشان از سال 1357 به بعد نمی باشد.
در زیر به تعدادی از مهم ترین سرفصل های جلد اول این مجموعه اشاره خواهیم داشت:
بعثت و انقلاب توحید (توحید از نظر اسلام، حکومت کتاب، هدف بعثت انبیاء و ...) - آینده بشریت و نشانی های آینده روشن - درباره نهج البلاغه و روش های هدایتی قرآن - جهاد، شهادت، عید قربان، فلسفه ی حج - روشهای هدایتی قرآن - استبداد، مشروطیت و ریشه ی شاه پرستی - نظر اسلام درباره ی مالکیت - تحقیقی درباره انجیل برنابا - قائد معنوی مسلمانان دنیا - خاتمیت و جهاد - اوضاع تاریک قرون وسطی و بی دینی امروز - مشاهدات آیت الله طالقانی در زنجان و...

جلد دوم این مجموعه بر خلاف جلد اول که صرفا مجموعه مقالات ایشان را شامل می شود، مجموعه ای است از مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های ایشان که به مناسبت برگزاری همایش نکوداشت یکصدمین سال تولد ایشان از سوی ستاد برگزاری همایش و به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر می شود. مقالاتی که در این مجلد گردآوری شده ، شامل مقالاتی است که در فاصله ی سالهای 1320 تا 1357 توسط ایشان به رشته ی تحریر درآمده و در نشریات مختلف و مطبوعات اسلامی به تدریج چاپ و منتشر شده و لازم به ذکر است که مجموعه تنظیمی پیش رو همه ی مقالات و آثار پراکنده آیت الله طالقانی نیست و شامل بیانات یا مقالات ایشان از سال 1357 به بعد نمی باشد.

در زیر به تعدادی از مهم ترین سرفصل های جلد دوم این مجموعه اشاره خواهیم داشت:
متن پیام آیت الله پس از آزادی از زندان پهلوی - در انتظار ظهور مهدی عج (تکامل جامعه اسلامی، ظهور به مثابه ی یک حقیقت فطری ، چگونگی قضاوت و حکومت) - مسولیت انسان نسبت به خود - طبیعت، غریزه، فطرت - قرآن جاویدان - روش و هدف انبیاء - حرکت ایثار و مقاومت ( در جامعه ی قسط جایی برای جزمیت نیست، شرط اصلی امامت و رهبری) - آیه حجاب و ... - اسلام و مالکیت - اقتصاد در پرتو ایمان و اعتقاد (پایه های اقتصادی اسلام و ریشه های احکام آن) - اختلاف و امتیاز طبقات و منشا های آن (آیا اسلام می تواند از جنگ چشم بپوشد؟، اعلامیه حقوق بشر و ..)

کتاب مجموعه آثار آیت الله سید محمود طالقانی (دوره دو جلدی)، نوشته آیت الله سید محمود طالقانی است و توسط سید هادی خسروشاهی و موسی فقیه حقانیگردآوری شده و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به چاپ رسیده است.

یکی از اندیشمندان درباره فایده فهم تاریخ گفته است: تاریخ ، آئینه عبرت و درس عبرتی است که در آن، حوادث جهان گذران با نقشهای گوناگون تکرار می شود تا آیندگان از حصول علم و اطلاع بر اسباب و علل پیدایش نیک و بد و سود و زیان احوال نیاکانشان پندها برگیرند و در مقام صلاح و اصلاح خود برآیند؛ و اگر نه برای حصول این مرام باشد، صرف عمر گرانمایه به داستانسرایی و گفتن و نوشتن و با خواندن و بخاطر سپردن یادگاری که به دوران های پیشین مربوط است و در حال امروزی ما موثر نیست، کاری است بیهوده.
پس بر ماست که دورنمای حوادث گذشته را با چشم بصیرت در آئینه جهان نمای تاریخ بنگریم و عموم و خصوص آن را با احوال عمومی و خصوصی خود بسنجیم و نتیجه این بحث و تحقیق را در طلب سود و صلاح شخصی و نوعی خویش بکار بندیم .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما