loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جوادخان گنجه ای؛ مرزدار ایرانی قفقاز

5 (1)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

گردآورنده کتاب حسین احمدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 182

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب جوادخان گنجه ای؛ مرزدار ایرانی قفقاز، نوشته حسین احمدی است و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.
ما در آستانه دویستمین سال جدائی منطقه بزرگی از قفقاز - معروف به 14 شهر - از پیکره ایران هستیم. منطقه قفقاز از دوره باستان در قلمرو کشور ایران جای داشت. نقطه عطف مبارزه ایرانیان در قفقاز با دو قدرت نوظهور عثمانی و روسیه به اواخر دوره صفویه بر می گردد. شاه اسماعیل با رسمی کردن مذهب شیعه و ایجاد حکومت ملی نقشی اساسی در اعاده مرزهای ایران و بالطبع حفظ کشور داشت.

پادشاهان صفوی بخش بزرگی از وقت خود را صرف مبارزه با عثمانی ها و سپس روس ها نمودند، در این بین "خاندان زیاد اُغلی قاجار" در دوره سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان یکی از خاندان های بزرگ ایرانی جایگاه ویژه ای در حفظ کشور ایران داشتند که در این میانه "جواد خان گنجه ای" به عنوان دلاوری کم نظیرهمچون مرواریدی بر سطور تاریخ ایران می درخشد. او تا پای فدا کردن جان خود و خانواده اش در تقابل با روس ها ایستاد و متاسفانه در دهه ی اخیر مورد سوء استفاده قومی و زبانی قرار گرفته است.

متاسفانه دیپلماسی "واقعیت ها را بازگو نکنیم که همسایه مان ناراحت نشود !" فرصتی به بعضی همسایگان نوظهور ایران داده است تا با توسل به مطالب غیر مستند و با سرقت مفاخر ملی ایران، تشخص جعلی ای برای خود دست و پا کنند که برای زدودن این مطالب غیر علمی و غیر واقعی باید هزینه های ملی فراوانی صرف شود. در زمره این اقدامات می توان از مصادره شخصیت نامی جواد خان گنجه ای نام برد.

با مطالعه مجموعه مقالات این کتاب حداقل برای خوانندگانی که به دنبال تحقیق و تفحص در مسائل علمی هستند تعلق خاطر جواد خان گنجه ای به اسلام و ایران مشخص خواهد شد. "جواد خان گنجه ای به روایت منابع جمهوری آذربایجان"، "فرزندان و بازماندگان جواد خان گنجه ای" ، "نقش برادران زیادخانوف در روابط ایران و جمهوری آذربایجان با تکیه بر اسناد وزارت خارجه ایران"، "کتابشناسی جنگهای روسیه علیه ایران" تعدادی از مهم ترین مقالات کتاب جوادخان گنجه ای؛ مرزدار ایرانی قفقاز است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما