loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگینامه سیاسی و اجتماعی احتشام السلطنه (دومین رئیس مجلس شورای ملی)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده فرشید مهری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 302

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده برای تهیه این اثر با وسواس خاصی از همه ی روش های کتابخانه ای ، تحقیقات میدانی ، بررسی اسناد دست اول تاریخی و استناد فراوان به خاطرات احتشام السطنه بهره می جوید ، خود در مقدمه می گوید: (( با مراجعه به خاندان بزرگ علاءالدوله موفق به یافتن اسناد فراوانی شدم که نقش احتشام السلطنه را در امور گوناگونی از قبیل انجمن معارف و چگونگی فعالیتش را در جریان مشروطه روشن ساخت)) ، احتشام السلطنه تلاش قابل توجهی برای تحصیل مشروطه نمود و به دلیل حضور فعالش در جریانات سیاسی منجر به مشروطیت و جریانات پس از آن ، خاطراتش که بخش قابل توجهی از کتاب را تشکیل میدهد میتواند بسیار مورد اهمیت علاقه مندان تاریخ معاصر باشد.

تقسیم بندی فصل ها بر اساس ادوار سیاسی و اجتماعی احتشام السلطنه به شرح ذیل است، لازم به ذکر است که در مباحث تحقیق پیش رو سعی شده که در ضمن ارائه گزارشهایی از موضوعات، تحلیلی هم در انتهای هر قسمت ارائه شود :
فصل اول: شامل شرح حال و معرفی خانواده او از نظر اصل و نسب بطور کامل و ارائه شجره نامه ای کامل از ایل دولّو و انساب او.
فصل دوم تا ششم: در مورد خدمات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی احتشام السلطنه در پنج دوره پادشاهی ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمد علی شاه، احمد شاه و رضا شاه می باشد ، گفتنی است که مقتضیات هر دوره در عین رعایت پیوستگی زمانی ارائه اطلاعات آن ، نقش احتشام السلطنه را هم به طور منفرد و مجزا به دقت مورد توجه قرار گرفته است.
در پایان: پس از اتمام مباحث فصل ششم، آثار مکتوب ، خصوصیات اخلاقی، اعتقادات مذهبی و بینش سیاسی احتشام السلطنه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت مولف در بخش آخر کتاب ( نتیجه گیری) به جمع بندی فصول کتاب و مباحث ارائه شده در کتاب می پردازد.
اسناد و تصاویر:
ارائه بیش از 11 قطعه عکس و 50 صفحه اسناد و مدارک ، از موارد لازم الذکر در کتاب است.

باری، احتشام السلطنه، چنانکه خود نوشته است، هرگز تمایل به تصدی پست وزیر مختاری ایران در لندن نداشت. می دانست که در لندن فرستادۀ مطلوب دربار و وزارت خارجه انگلیس نخواهد بود چون حاضر نخواهد شد حتی سه روز روال کار و شیوۀ نوکرصفتانه و عبیدانه ای را که میرزا ملکم خان و میرزا محمدعلی خان علاءالسلطنه در طول یک ثلث قرن تصدی خود در سفارت لندن به صورت سنت و قانون تغییرناپذیر در آورده بودند، ادامه دهد؛ و موفقیتی در آن مأموریت پیدا نخواهد کرد ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما