loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

به یاد معلم

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

تحقیق و تنظیم کتاب ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی

سخنران ناصر مکارم شیرازی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 192

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 30652 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
15,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب به یاد معلم از عناوینی همچون: «وجوب طلب علم، اوج کمال، تفقه در دین، یا معلم باشید یا شاگرد، برتری عالم بر عابد، مردم بر سه دسته اند، اهمیت فوق العاده علم آموزی، اجر تعلیم دادن، فضیلت علم و عالم و متعلم، فراگیری عمل کردن و نشر علم، نورانیت علم، حقوق دانشمندان و عالمان» جمع آوری شده که هر مبحث شامل موضوعات مختلفی است.»
در این کتاب در رابطه با تعریف کمال می خوانیم: «فلاسفه می گویند: کمال مساوی با وجود است بنابراین، هر وجودی والاتر، قویتر و گسترده تر باشد کمال آن بیشتر است. از جمله فوق استفاده می شود که نقصان در عدم است. جهل نقصان است چون عدم علم است. ناتوانی نقصان است چون عدم قدرت است و ما انسان ها برای تکامل آفریده شده ایم.»
از دیگر عناوین این کتاب می توان به: «تسبیح همه موجودات برای طالب علم، بخشنده ترین بخشندگان، رهبری علم و دانش، موعظه های بی اثر، اخلاص، علم سودمند، عالمان و حاکمان، ارزش فوق العاده نشر علم و تبلیغ، سلاح قلم و بیان، پرسش کلید علم و دانایی، مطالب بسیار مهم، دو چیز عجیب، معلم الخیر» اشاره کرد.
بخشی از این کتاب در رابطه با معلم الخیر است که می خوانیم: «معلمان خیر کسانی هستند که نیکی ها و خوبی ها را به مردم تعلیم می دهند. معلم الخیر تعبیر جالبی است؛ چون خیر معنای وسیعی دارد و شامل تمام علومی که منشأ خیر و برکتی است می شود. این تعبیر علاوه بر علوم دینی، شامل علوم طبیعی، پزشکی، ریاضی انسانی و هر علمی که باعث آبادی جامعه شود و خیر و برکتی برای مردم به همراه داشته باشد، می شود.
موضوعات «نظام ارزشی اسلام، نیازمندی هر جامعه ای به سه چیز، شدیدترین عذاب ها، مهم تر از علم، عجب مانع تحصیل علم، ارکان سه گانه، شریف ترین حسب ها، تعلیم و تعلم الزامی است، علم و یقین، همه چیز در پرتو اندیشه، معیار قبولی اعمال، در پرسیدن خجالت نکشید، حیای عالمانه و جاهلانه، جایگاه دانشمندان، عالم بی عمل» در این کتاب به چشم می خورد.
تفاوت علم و باور در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته و آمده است: «در روح و جان آدمی امور مختلفی وجود دارد. یکی از آن ها ادراک ماست که آن را علم نامیده اند، و دیگری، باور ماست. علم همان آگاهی است؛ چه قلب و جان انسان آن را بپذیرد و چه نپذیرد. ولی هر گاه انسان نسبت به چیزی علم پیدا کرد و دل و جانش نیز آن آگاهی را پذیرفت و در برابر آن تسلیم شد، به آن باور می گویند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما